Breisels van Howlin' zijn populair in buitenland
bezig met laden...
Schotse truien van Antwerps label hangen bij bekende boetieks over de grens
Het Belgische Howlin' heeft een lange geschiedenis. Het begon allemaal toen vader en moeder Olyslager in 1981 het merk Morrison startten. In de eerste instantie bestond dat merk alleen uit Schots breigoed, maar al snel groeide het uit tot een totale collectie. Bijna 30 jaar later, in 2009, namen hun zoons Patrick en Jan het bedrijf over. Ze besloten het label terug te brengen naar waar het ooit begon: alleen breigoed, dus truien en accessoires gemaakt van Schotse wol. Om de omslag te markeren, kozen de broers een nieuwe naam: Howlin'. “In het begin wilden klanten niets anders dan Morrison kopen, maar inmiddels zijn ze gewend aan de nieuwe naam,” vertelt Patrick Olyslager aan de telefoon.
Met Howlin' richten de broers zich op de nichemarkt, die volgens Olyslager in opkomst is in België. “De productie van Howlin' vindt volledig plaats in Schotland. Ook onze garen kopen we zelf. We willen echt focussen op kwaliteit. Dat lukt het best door ons op één product te richten.”
Over de weg naar het buitenland zegt de ondernemer: “In 2009 hebben we meteen een aantal buitenlandse modebeurzen bezocht, omdat Howlin' niet voldoende omzet draait als het alleen in Belgische winkels ligt. Een aantal winkels in het buitenland besloot toen al ons merk op te nemen in het assortiment. Het jaar daarop werden we echter geselecteerd door het team van de Berlijnse beurs Bread & Butter. Dat was onze internationale doorbraak. Sinds de winter 2013 hangen we zelfs bij Liberty in Londen.”
Onder de naam Morrison openden de broers Olyslager hun eigen winkel, waar ze naast Howlin', ook andere nichemerken verkopen. “Sommige van die merken worden nergens anders in België verkocht,” vertelt Olyslager. “Toen we de winkel openden, hebben we natuurlijk nagedacht of we wel andere merken wilden verkopen, maar er was eigenlijk geen reden om het niet te doen. Op de beurzen waar we komen, zien we veel andere leuke merken. Die willen we doorgeven aan de mensen die onze winkel, en sinds kort ook webshop, bezoeken.”
Howlin' broers richten op nichemarkt in grote steden
Of de mannen dromen hebben voor de nabije toekomst? “Op dit moment heb ik nog niets concreets, maar wat ik wel kan vertellen is dat we graag samenwerkingen met andere merken willen aangaan,” laat Olyslager weten. “Bijvoorbeeld in een tijdelijke winkel in een grote stad. Antwerpen is natuurlijk een geweldige stad en we wonen er zelf, maar het heeft een klein draagvlak. Steden als Londen of New York vormen een veel grotere markt.” Hij vertelt dat het lastig is om een plan als dit werkelijkheid te laten maken. “Alles kost geld. Niet alleen de productie of de huur van een winkelpand, maar ook bijvoorbeeld het maken van een brochure en campagnemateriaal. Howlin' is een compacte firma en moeten daarom afwegingen maken. Een winkel openen in het buitenland, dat kan niet zomaar.”
Met de lente voor de deur, lijkt het niet de ideale tijd om wollen truien en bijpassende accessoires te verkopen. Olyslager schiet in de lach: “Truien verkopen in de zomer blijft moeilijk en ook andere winkels staan dan niet te schreeuwen om onze breisels. Aan de andere kant, de Belgische zomer is nou ook weer niet zó warm. Ik heb hier vaak genoeg een trui aan 's avonds.” In de Morrison winkel hangen zomers iets minder truien en juist meer accessoires als leren tassen. Bovendien wordt de Howlin' collectie aangepast op het seizoen. We hebben gewerkt met katoen en linnen. Daardoor is de collectie iets minder toegankelijk, vooral omdat we ook items van 100 procent linnen verkopen. Dat is niet een heel bekend materiaal om te gebruiken voor een trui, maar het draagt heel fijn.”
Howlin' is in België te koop via de webshop, in verschillende multimerkenwinkels door het land en in de Morrison winkel aan de Nationalestraat 20.