• Home
  • V1
  • Leads
  • Bread & Butter verwelkomt consumente n

Bread & Butter verwelkomt consumente n

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een half jaar nadat Bread & Butter-topman Karl-Heinz Müller een strenger deurbeleid introduceerde bij de Berlijnse modebeurs, versoepelt hij de regels voor bezoekers weer. Volgens Müller hebben consumenten meer macht dan vroeger. "We

hebben besloten om de belangrijkste schakel aan het einde van de keten toe te laten op Bread & Butter, namelijk de eindconsument. De eindgebruiker beslist wat, wanneer, hoe en waar hij kleding koopt."

In

juni dit jaar scherpte de Berlijnse modebeurs nog de regels aan. Wie geen inkoper, winkeleigenaar, journalist of zakenpartner van een exposerend merk is, en toch Bread & Butter wilde bezoeken, kon een rekening verwachten van 500 euro. Daarnaast werden medewerkers van verticale bedrijven - bedrijven die de hele bedrijfskolom controleren en opereren als winkelier, merk en productontwikkelaar tegelijk - strenger geweerd. Werknemers van bedrijven als H&M, Inditex, Primark, Uniqlo, Esprit of New Yorker mochten niet naar binnen.

Bread & Butter directeur Karl-Heinz Müller erkent dat het een opvallende move is, om vanaf de januari-editie van de beurs consumenten binnen te laten op het evenement voor modeprofessionals. "We weten heel goed dat dit geen gemakkelijke opgave zal zijn. We verwachten een sterke tegenwind, net als toen we verhuisden van Keulen naar Berlijn. Maar de consument is beter geïnformeerd dan ooit tevoren. De hele markt is meer afhankelijk van het imago bij de eindgebruiker," schrijft hij in een brief naar exposanten, bezoekers en journalisten.

Bread & Butter niet naar Istanboel

Ook over verticale bedrijven veranderde Müller van mening. "De gehele markt is veranderd de laatste jaren. Bedrijven als H&M, Inditex en Uniqlo blijven uitbreiden. En ze lanceren nieuwe concepten, zoals H&M met Cos en & Other Stories. Ook modemerken focussen steeds meer op monobrandwinkels. Deze winkels zijn niet altijd succesvol, maar door de hoge marge hebben ze een voordeel op traditionele retailers. Modemerken tonen steeds minder interesse in groothandel. Ik ervaar dat in de vele gesprekken met onze exposanten. Een aantal merken heeft om die reden afgezien van deelname aan een grote beurs."

Voorlopig

ligt de toekomst van de modebeurs in Berlijn. Geruchten over een verhuizing naar Istanboel doen al enige tijd de ronde. "Dat is niet ons plan. Duitsland heeft duidelijke voordelen voor onze exposanten," zegt Müller. Hij geeft wel aan kritisch naar Berlijn als standplaats te kijken. "We raadpleegden geen statistieken of koopkrachtanalyses, toen we naar Berlijn kwamen. De stad was creatief, de kunstscene was hier al gevestigd, er is een cultureel nachtleven. We werden geleid door zachte feiten. Sinds onze terugkeer naar Berlijn in 2009 is er een goudzoeker mentaliteit ontstaan in de stad. Veel nieuwe beurzen en mode-events zijn ontstaan of naar Berlijn verplaatst. Ik kijk daar heel kritisch naar. Hoewel ik me nog steeds, en meer dan ooit, betrokken voel bij Berlijn, is er een gevaar dat de stad 'random' wordt."

Bread & Butter werd opgericht in 2001. In 2003 verhuisde Müller zijn denim- en streetwearbeurs van Keulen naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Begin 2007 verkaste Bread & Butter naar Barcelona. Tweeënhalf jaar lang moest Berlijn het doen zonder de belangrijkste trekpleister. In 2009 werkte keerde de modevakbeurs terug naar Berlijn.

B&B
Bread Butter