• Home
  • V1
  • Leads
  • Bread & Butter krimpt; strengere selectie exposanten

Bread & Butter krimpt; strengere selectie exposanten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De toekomst van de Duitse modevakbeurs Bread & Butter (B&B) was de afgelopen maanden vaak het onderwerp van de Berlijnse geruchtenmolen. Roddels in de wandelgangen: dat de beurs naar een andere locatie zou verhuizen en dat

directeur Karl-Heinz Müller zijn beurs van de hand wilde doen. Maar na de zomervakantie schept de B&B oprichter en organisator duidelijkheid. “De geruchten vertellen niet de waarheid,” zegt Müller in een persbericht.

Directeur
Müller zegt ‘erg trots’ te zijn op zijn bedrijf en volgens hem is verkoop 'zeker niet aan de orde’. Ook staat hij volledig achter Berlijn, de Duitse hoofdstad waar de beurs nu zeven seizoenen achtereen plaatsvindt; hij noemt het ‘de beste plaats in Europa voor B&B'.

Wat wel gaat veranderen is de aanpak van de beursorganisatie. Het thema voor de aankomende B&B editie in januari luidt: ‘Big Time - voor de gedurfde en dappere merken.’ Dit credo moet volgens Müller letterlijk worden genomen. B&B gaat terug naar de oorsprong. Voortaan zal B&B alleen street- en urbanwear voor mannen en vrouwen aanbieden.

De selectieprocedure voor exposanten wordt aangescherpt. “Onze topmerken verwachten een strenge selectie,” legt Müller uit. “Daarom zal afscheid genomen worden van exposanten, ook van trouwe en grote merken, die niet langer bij B&B passen.” De strenge selectie heeft tot gevolg dat minder merken op de beursvloer zullen staan. Er komt een nieuwe concept, met een nieuwe indeling van de hallen. Welke merken precies de baan moeten ruimen, is niet bekend gemaakt. Wel laat de organisatie weten dat deze exposanten komende dagen over de beëindiging van de samenwerking worden geïnformeerd.

Bread & Butter werd opgericht in 2001. In 2003 verhuisde Müller zijn denim- en streetwearbeurs van Keulen naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Begin 2007 besloot Müller de beurs in zijn geheel naar Barcelona te verplaatsen. Tweeënhalf jaar lang moest Berlijn het doen zonder de belangrijkste trekker. In 2009 werkte keerde B&B terug uit Barcelona, waar het zijn status als belangrijkste beurs ter wereld in zijn segment geconsolideerd had. Maar was B&B ooit dé beurs onder de beurzen, de laatste seizoenen ontkomt de vakbeurs niet aan de kritiek van bezoekers (inkopers en pers). Zo ligt de beurs onder vuur omdat hij erg monotoon zou zijn, en omdat de beurs in deze moeilijke economische tijden te duur zou zijn. Voor de afgelopen beurseditie in juli werden de prijzen nog verhoogd met 5,5 procent (van 360 euro naar 380 euro) per vierkante meter beursvloer. B&B zag het aantal bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk dalen, evenals het aantal inkopers uit Spanje,
Italië en Portugal. Müller wijdde dat toen aan de economische malaise.

Hoewel Müller 'nog niet helemaal tevreden zijn over de beurs' aanvoert als reden voor de herpositionering, lijkt de organisatie in te willen spelen op al de kritiek. Zo ook op het commentaar op het niveau van de exposanten; veel grote labels als Levi's en Diesel namen al afscheid van de beurs en volgens geruchten zouden komende wintereditie nog meer grote merken wegblijven.

De komende beurseditie van B&B vindt plaats van dinsdag 15 tot en met donderdag 17 januari. De beurs begint een dag eerder dan normaal, zo werd vorige maand bekend gemaakt. De reden: de overvloed aan mode-evenementen in de Duitse stad. "De professionele modebezoekers hebben zo meer tijd om alle relevante events te bezoeken," zei de beursorganisatie toen. Drie dagen zou te kort zijn om langs alle beurzen te gaan en shows van de Berlin Fashion Week te zoeken. Bovendien wordt zo de planning tussen evenementen in Florence, Milaan en Parijs geoptimaliseerd, is de mening van de organisatie van B&B.

Foto: Bread & Butter
B&B
Bread and Butter
Bread Butter