Bottega Veneta versterkt aanwezigheid in Europa

Terwijl concurrenten hun heil zoeken in Azië, investeert Bottega Veneta juist in uitbreiding in Europa. CEO Marco Bizzari is ervan overtuigd dat voor succes in opkomende markten een solide basis in het eigen continent nodig is. “Ik geloof er

heilig in dat consumenten in opkomende markten eerder bij Bottega Veneta willen kopen als zij zien dat het merk ook goed gepositioneerd is in Europa,” aldus de topman tegen Reuters. Hoewel de verkoop sneller groeit in nieuwe markten, wil Bizzari eerst verder uitbreiden in Europa.

“We Bottega Veneta versterkt aanwezigheid in Europainvesteren net zoveel in Europa als in opkomende markten, omdat toeristen uit opkomende markten de helft of zelfs meer van het totaal aantal luxegoederen in deze regio aanschaffen,” aldus de CEO. Ook Richemont, Swatch en concurrent LVMH volgen de strategie en hebben onlangs winkels in Parijs, Londen en Milaan – steden die favoriet zijn onder Chinese consumenten – geopend.

Volgens analisten is het een slimme zet. “Chinese consumenten vinden het een geruststellend idee als merken ook goed vertegenwoordigd zijn in Europa,” aldus Exane BNP Paribas analist Luca Solca tegen Reuters. “Succes in Europa betekent voor Chinese consumenten bovendien dat zij een goede aankoop doen.”

LVMH topman Bernard Arnault zei vorige maand bij de presentatie van de jaarcijfers zelfs dat een etalage van een Louis Vuitton winkel meer effect heeft dan welke vorm van reclame via internet of televisie dan ook.

Momenteel heeft het luxemerk achter de handtassen van geweven leer 196 eigen winkels. De komende jaren wil Bizzari het retailnetwerk jaarlijks met 10 tot 15 procent laten groeien. De grootste Bottega Veneta winkel gaat van de zomer open in Milaan. De winkel telt duizend vierkante meter en geeft het startsein voor een serie even grote winkels in modehoofdsteden wereldwijd.

Toen PPR Bottega Veneta in 2001 overnam, hing het merk op het randje van faillissement met een omzet van 35 miljoen euro. PPR nam ontwerper Thomas Maier aan om het merk nieuw leven in te blazen, waarna het uit de rode cijfers kwam.

Nu is Bottega Veneta na Gucci het grootste luxemerk van PPR qua omzet en het meest winstgevend. Afgelopen jaar steeg de omzet van Bottega Veneta 52 procent in China, 37 procent in Europa, het Midden-Oosten en Afrika en 27 procent in de Verenigde Staten.

Foto's: Bottega Veneta

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN