Bloei China is hoogtepunt in 2011 voor groeiend Inditex

Het hoogtepunt van het afgelopen jaar was voor het Spaanse modeconcern Inditex de internationale expansie. Vooral met de 132 winkelopeningen in China, waaronder dertig Zara-winkels, is Inditex blij. De Oysho en Zara Home formules

maakten hun debuut op de Chinese markt, wat het totaal aantal winkels van Inditex in China op 275 brengt. Deze winter moet daar nog een online filiaal van Zara bijkomen. "E-commerce is één van de snelst groeiende markten voor de Inditex concepten," laat het bedrijf weten in een persbericht.

InBloei China is hoogtepunt in 2011 voor groeiend Inditex Europa kwamen er het afgelopen jaar zo'n 180 filialen van Inditex bij, waarvan de meeste in Polen. In Nederland kwamen er acht nieuwe winkels bij. Pull and Bear opende een eerste Nederlandse filiaal in Rotterdam, Massimo Dutti koos voor de PC Hooftstraat, Zara Home voor de Amsterdamse Van Baerlestraat. In België opende een Uterqüe-winkel in Knokke.

In totaal kwamen er 483 nieuwe winkels bij. Het totaal aantal filialen ligt nu op 5527, in 49 landen, waarvan Australië, Taiwan, Azerbeidzjan, Zuid-Afrika en Peru nieuw zijn. Voor de zuidelijke landen ontwierp Inditex speciale collecties, die het winkelend publiek van steden als Sydney, Melbourne, Johannesburg en Lima, naar de Zara winkels moest lokken. De onlangs geopende Zara winkel in New York, van 3500 vierkante meter, moet de nieuwe wereldwijde flagship store van het merk worden.

Over het hele boekjaar 2011 rapporteerde het Spaanse bedrijf een omzet van 13,8 miljard euro; 10 procent meer dan in 2010. Ook de nettowinst steeg, met 12 procent van 1,7 miljard euro in 2010 naar 1,9 miljard euro in 2011. De like-for-like store sales groeiden met 4 procent. Volgens Inditex is er in alle markten waar het actief is meer omzet geboekt. Niet alleen in groeimarkten zoals Azië, maar ook in thuisland Spanje en Europa, waar de consumentenbestedingen zijn afgenomen. 9374 nieuwe jobs werden gecreëerd in 2011. Bij Inditex werken nu 109.512 werknemers.

Voor het komende jaar staat er naast zo'n vijfhonderd nieuwe winkels, verder expansie in Azië en een webshop in China, ook het eerste Nederlandse filiaal van Oysho op de planning. De winkel zal haar deuren openen in Rotterdam, wanneer is nog onduidelijk. De Inditex-formule verkoopt de laatste modetrends in lingerie en nachtkledij voor dames. Ook homewear in een vrouwelijke, casual en urban stijl is te vinden bij Oysho. Oysho werd opgericht in 2001 en heeft meer dan vierhonderd winkels in dertig landen.

Inditex geeft ook al een eerste indruk over de stand van zaken in 2012. Volgens het modeconcern heeft de schrikkeldag in februari 11 procent meer omzet in het laatje gebracht.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN