Beursmoeheid in de kindermodebranche

Kindermodebeurs Kids Gallery een seizoen uitgesteld, Youngstars B&B geannuleerd, Just Kidz afgelast en daarvoor ging No Kidding al ter ziele. Wat is er aan de hand in de kindermodebranche? Ruben Worms, voorheen organisator

van de Nederlandse beurs Just Kidz: “Beurzen lijken steeds minder een rol te spelen in het verkoopproces.”

Beursmoeheid in de kindermodebrancheMet de Nederlandse kindermodebeurs de Kleine Fabriek voor de boeg, is het een drukke dag voor Ruben Worms. De agent van onder andere Mim-pi en No Tomatoes was voorheen medeorganisator van de beurs Just Kidz in het World Fashion Centre in Amsterdam. Nu is hij ‘overgelopen’, zoals hij het zelf noemt, en staat hij als exposant met een paar merken op de Kleine Fabriek.

In november vorig jaar werd bekend dat Just Kidz niet langer bestaat. Worms: “Na de teloorgang van No Kidding was er geen enkele beurs meer voor het middensegment in Nederland, dat kon niet vonden we. Na zeven seizoenen moesten we helaas stoppen met Just Kidz. In het begin ging het erg goed, maar we merkten dat het steeds rustiger werd en we ondervonden meer concurrentie van de Kleine Fabriek.” Van zo’n honderd exposanten bij de start van de beurs, liep het aantal terug tot er nog slechts twintig over waren. “Dan houdt het op.”

Ook in andere landen gedijen de kindermodebeurzen niet goed. Op 29 en 30 juni had de eerste Belgische kindermodebeurs Kids Gallery plaats moeten vinden. Maar het evenement werd een seizoen uitgesteld. Luc Paeme, van de organisatie van de beurs, vraagt zich af waarom merken huiverig zijn. “Waarom de kindermodebranche niet meteen, massaal en enthousiast op de kar van dit nieuwe evenement springt, daar hebben wij het raden naar. Feit is dat de sector niet zijn meest florissante periode doormaakt.”

Karl-Heinz Müller, organisator van het Duitse Youngstars B&B dat nog voor de eerste editie plaatsvond is geannuleerd, heeft wel een idee wat er aan de hand is in de branche. Ondanks dat Duitse winkeliers volgens Müller staan te springen om een vernieuwend evenement voor kindermode, laten veel merken in dit segment het afweten."Voor veel potentiële deelnemers was het te duur," schreef Müller in april in een brief aan exposanten en partners. Müller noemt de Duitse kindermodemarkt 'versplinterd' en schrijft dat grote merken hun kindermode niet met dezelfde intensiteit opereren als de kledinglijnen voor volwassenen.

Ruben Worms denkt dat beurzen nu eenmaal steeds minder een rol gaan spelen in het verkoopproces. “Dit jaar sta ik op de Kleine fabriek, maar misschien is het de laatste keer. Er gaat ontzettend veel tijd en geld inzitten, terwijl we er maar weinig nieuwe klanten aan overhouden. Die afweging maken andere exposanten ook. Merken raken ‘beursmoe’,” zegt hij. “Bestaande klanten komen wel naar onze zaak. Misschien dat we in de toekomst voor klanten en potentiële nieuwe klanten gewoon een zaaltje huren, een modeshow organiseren en lekkere drankjes serveren.”

De Kleine Fabriek vindt dit weekend plaats, op 3 en 4 juli in de Amsterdam Rai.

Yasmine Esser

Foto's: Mim-pi

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN