• Home
  • V1
  • Leads
  • Bestseller dankt jaarwinst aan online verkoop

Bestseller dankt jaarwinst aan online verkoop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De retailer Bestseller heeft dankzij de inkomsten uit de online verkoop een positief resultaat behaald dit jaar. Dat maakt het Deense moederbedrijf van onder andere Vero Moda en Pieces bekend, bij de publicatie van de jaarcijfers.

De winst voor belastingen steeg in het afgelopen boekjaar met 21 procent met een gelijkblijvend aantal winkels tot 1,7 miljoen Deense kronen (228 miljoen euro). De omzet steeg echter veel langzamer met 5 procent tot 20,1 miljard Deense kronen (2,7 miljard euro).

"Een stijging van 21 procent laat positieve tekenen van verbetering zien en onze core business-acitiviteiten hebben bijgedragen aan deze positieve resultaten," laat CEO Anders Holch Povlsen weten. "Door middel van een verhoogde focus en een nog nauwere samenwerking met onze partners en klanten zijn we erin geslaagd om te groeien en betere resultaten te leveren in een uitdagende markt."

Bestseller wil ‘natuurlijke synergie’ tussen winkels en online

Bestseller schrijft de winststijging toe aan een goedlopende online verkoop. Povlsen zegt de synergie tussen fysieke winkels en e-commerce is belangrijker dan ooit geworden. “We gaan een nog grotere inzet tonen om ervoor te zorgen dat we bij de winnaars van de e-commerce behoren. Ons doel is dat de beschikbare digitale opties kunnen uitgroeien tot een groter deel van Bestsellers DNA, en dat het verband tussen fysieke winkels en onze online activiteiten nog natuurlijker wordt.” Eerder deze maand liet het bedrijf weten dat de Europese divisie elke 20e winkel zou sluiten nadat de winst voor die divisie met 50 procent was gedaald. De Europese tak is goed is voor 10 procent van de totale omzet.

Ondanks een groei van 5 procent blijft de Deense retailer nog achter bij concurrerende marktleiders H&M en Zara, die in hun jaarverslagen een groei van 9 en 8 procent lieten zien. Bestseller laat daarom in het jaarrapport weten ‘van plan te zijn om zich te blijven ontwikkelen en aan haar vaardigheden te werken, om zo een van de beste op de moeilijke markt te blijven’. De retailer richt zich op productontwikkelingen die blijven voldoen aan de toenemende hoge verwachtingen van de klant, met name op het leveren van de nieuwste trends.

Bestseller heeft meer dan 3000 winkels in 38 landen wereldwijd en is online in meer dan 70 landen verkrijgbaar. De retailer heeft merken in het lage middensegment, zoals Vero Moda, Pieces, Mamalicious en Jack & Jones. Daarnaast vertegenwoordigen merken als Selected Femme en Selected Home het hoge middensegment. Het Deense familiebedrijf Bestseller werd in 1975 opgericht door Merete Bech Povlsen en Troels Holch Povlsen. CEO Anders Holch Polvsen is hun zoon en momenteel de tweede rijkste man van Denemarken.

Bestseller