• Home
  • V1
  • Leads
  • Best gelezen artikelen van het jaar 2012

Best gelezen artikelen van het jaar 2012

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Personele wisselingen bij grote modebedrijven, daar waren de lezers van FashionUnited.be het meest in geïnteresseerd. Maar de torso’s van de Abercrombie & Fitch-hot guys konden ook op aandacht rekenen,

net als de Olympische kleding die bij modeketen JBC in de schappen lag. Een overzicht van de top 10 meest gelezen artikelen van 2012.

1. Het

Italiaanse modehuis Gucci gaat verder op de eco-toer. Na een zonnebrillenlijn heeft het modehuis een collectie met ecologisch schoeisel gelanceerd. De vrouwencollectie bestaat uit rode, zwarte en taupekleurige ballerina’s van afbreekbaar plastic en de mannenlijn bestaat uit leren sneakers met rubberen zolen en biologische veters.
Gucci start met ecologische schoenen

2. Inditex veteraan Jose Manuel Martinez Gutiérrez is de opvolger van Ronald van der Vis als CEO bij modemerk Esprit. Esprit moest in juni op zoek naar een nieuwe voorman, toen Van der Vis onverwachts zijn vertrek aankondigde. Dat riep nogal wat vragen op bij analisten. Zij vermoedden dat Van der Vis en bestuurslid Hans-Joachim Körber, die ook zijn biezen pakte, hun vertrouwen in Esprit hadden verloren. Van der Vis: “De realiteit is dat ik de situatie van mijn gezin te lang heb genegeerd. Ik moet dat weer in balans zien te krijgen.”
Inditex topman wordt CEO Esprit

3. De mannen van het modemerk Maison Kitsuné, Gildas Loaëc en Masaya Kuroki, zijn benoemd tot de nieuwe artistiek directeuren voor de dames- en herencollecties van Petit Bateau. Loaëc en Kuroki zijn begonnen met een herfst- en wintercollectie voor 2013. Het Franse merk Petit Bateau is vooral bekend vanwege de kindermodelijn. Sinds enkele jaren kleedt Petit Bateau ook volwassenen, die volgens het merk, 'nog de ziel van een kind hebben'
Ontwerpers Kitsuné artistiek directeuren Petit Bateau

4. Mexx moest voor de derde keer in zes jaar tijd op zoek naar een nieuwe topman. Uit het niets kondigde CEO Thomas Grote zijn vertrek aan. Twintig potentiële nieuwe leiders kwamen op gesprek, maar in voormalig chief transformation officer Douglas Diemoz vond het merk een nieuwe voorman.
Onverwacht nieuw tijdperk voor Mexx

5. Met Lydia Maurer aan het creatieve roer wil het Spaans-Franse modehuis Paco Rabanne draagbaardere kleding maken. "We willen ook vrouwen aantrekken die niet per se door het leven willen gaan als wandelende sculpturen,” aldus Maurer. De kersverse creatief directeur volgde Manish Arora op. Arora verliet het modemerk in mei 2012.
Lydia Maurer naar Paco Rabanne

6. Na

een roerige periode voor Superdry met drie winstwaarschuwingen en verschillende fouten van het management kondigde CEO Theo Karpathios in augustus zijn vertrek aan. De topman verliet de Britse keten per direct ‘om nieuwe uitdagingen aan te gaan’, maar behield zijn aandeel van 14,8 procent in het bedrijf.
Superdry CEO verlaat bedrijf

7. Dankzij modeketen JBC konden supporters van de Olympische Spelen 2012 in Londen zich ook in sporttenue steken. Stijn Helsen en JBC onthulden samen de kleding - in de kleuren van de Belgische vlag - voor Belgische atleten èn sportfans. Een deel van de winst schonk de modeketen aan Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité.
Olympische kleding België onthuld

8. Mais il est ou le soleil ging het afgelopen jaar ten onder aan ongecontroleerde groei en zeer zware investeringen. Modefabrikant Vegotex zorgde dat het label een doorstart kon realiseren. Vegotex heeft ervoor gekozen om het creatieve team van Mais il est où le soleil te laten aanblijven om de stijl van het merk te kunnen bewaren.
Mais il est ou le soleil overgenomen door Vegotex

9. Werner Böck droeg in oktober zijn functie als CEO van Marc O'Polo over aan Alexander Gedat. Böck werd lid van de Raad van Commissarissen. Gedat werkte al 17 jaar voor het Duitse modemerk en gaat de internationale expansie van het bedrijf leiden.
Nieuwe CEO voor Marc O'Polo

10. Het Amerikaanse modebedrijf Abercrombie & Fitch moest de grootse expansieplannen voor een deel in de ijskast zetten vanwege een omzetdaling. Inmiddels is er aan de collecties gesleuteld om het tij te keren. “We hebben sinds dit jaar een nieuwe kalender. De collectie wordt vaker vervangen en is meer gericht op trends,” aldus woordvoerster Mackenzie Bruce tegen FashionUnited.
Abercrombie & Fitch stelt uitbreiding uit na omzetdaling

JAAROVERZICHT
Meest gelezen