• Home
  • V1
  • Leads
  • Berlijn: het succesverhaal van de Fashion Week

Berlijn: het succesverhaal van de Fashion Week

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Toen afgelopen zaterdag de afsluitende show van de Mercedes-Benz Fashion Week, in de volledig bezette tent bij het Brandenburger Tor, met gejuich van het publiek was geëindigd, was iedereen het erover eens: modestad Berlijn heeft

weer een grote stap vooruit gezet.

In de voorafgaande dagen waren duizenden vakbezoekers uit de hele wereld naar Berlijn gekomen. Daar konden ze tijdens de talrijke beurzen en shows de collecties voor het komende voorjaar bekijken. De belangrijkste internationale beurs voor denim en streetwear, Bread & Butter, die op zich al goed is voor zo'n zeshonderd labels en waarbij circa 90.000 bezoekers verwacht werden, stond nu nog meer dan anders in de belangstelling, omdat hij dit jaar zijn 10-jarig bestaan vierde. Daarom waren deze keer ook de inwoners van Berlijn uitgenodigd. Weliswaar niet voor de beurs zelf, maar wel voor de concerten en de party's die op drie avonden plaatsvonden. De beide 'Shopping Nights' die door de beurs in de modewijk georganiseerd werden, vergrootten het openbare effect van dit mega-evenement nog meer. Beursdirecteur Karl-Heinz Müller denkt intussen al aan de toekomst: de huurovereenkomst voor het gebied van de voormalige luchthaven Tempelhof loopt nog acht jaar door. Daarna heeft Müller een optie voor een verlenging van nog eens tien jaar. En hij kan zich goed voorstellen echt zo lang te blijven. Al tijdens de beurs sprak hij over 'het beste evenement in Berlijn tot nu toe'.

Ook Premium, met meer dan duizend collecties uit het hoge- en middenhoge segment, werd weer zeer goed bezocht. Maar het beeld van de Berlijnse modeweek wordt al lang niet meer bepaald door deze twee grote evenementen. Daar omheen vinden intussen talrijke kleinere beurzen en showrooms plaats, die hun specialisme laten zien. Denk bijvoorbeeld aan Bright, waar skate- en sportswear gepresenteerd wordt waarmee het portfolio van Bread & Butter wordt uitgebreid Of aan projectgalerie Showroom, die gespecialiseerd is in de nieuwe avant-garde en die met meer dan vijftig collecties en de verhuizing naar grotere ruimtes opnieuw is uitgebreid. Showroom deelde het terrein van de oude Munt met Capsule, dat na evenementen in New York, Las Vegas en Parijs nu voor het eerst ook in Berlijn was neergestreken en daar bijna zestig collecties in de segmenten Premium-Denim Streetwear presenteerde. Bij Collect Showroom, dat ook al zijn derde seizoen inging en zich tot een vast instituut in de Fashion Week ontwikkeld heeft, ging het juist om jonge designers.

Het eko-modesegment moest het deze zomer weliswaar stellen zonder zijn grote evenement 'The Key.to' – de organisatoren hadden onlangs besloten even vrij te nemen, om in januari aanstaande met een nieuw concept terug te keren – maar was opnieuw sterk vertegenwoordigd. Naast de gevestigde Green Showroom, die in het luxe hotel Adlon groene mode in het hogere segment presenteerde, vierde de Münchense modebeurs In Fashion de première van zijn eerste Berlijnse evenement. Hierbij vormden merken die volgens ecologische criteria produceren het zwaartepunt.

Geleidelijk ontwikkelt zich in Berlijn het bewustzijn dat de modebranche in het aangezicht van het groeiende succes van de Fashion Week ook een robuuste economische factor is geworden. Voor een stad die nog altijd als 'arm maar sexy' bekendstaat is dat een niet te onderschatten aspect. Dit is ook met cijfers te onderbouwen. De Berlijnse investeringsbank kwam in een onderzoek tot de conclusie dat alleen al de vakbezoekers van de modeweek ongeveer 119 miljoen euro mee naar de stad brachten. Ook de gemeenschap profiteert daarvan: 'De openbare inkomsten van Berlijn vallen op basis van de extra toegevoegde waarde circa 16,6 miljoen euro hoger uit', schat de bank. Maar niet alleen tijdens de Fashion Weeks is mode belangrijk in Berlijn: sinds 2000 is het aantal modezaken in de stad 29,4 procent gegroeid, intussen zijn er circa 3.700 ondernemingen met 11.500 werknemers, volgens het onderzoek. Aan een zodanige groei kan geen enkele Duitse stad ook maar bij benadering tippen. De tijd waarin men kon zeggen dat mode in Berlijn alleen schone schijn was, is definitief voorbij.

Van onze correspondent in Berlijn

Klik hier voor foto's van Bread & Butter.
Bread Butter
Capsule
Green Showroom
Premium
TheKey.to