• Home
  • V1
  • Leads
  • Belgische consument van 2014 stelt aankoop uit

Belgische consument van 2014 stelt aankoop uit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Consumenten denken steeds langer na over een aankoop en stellen deze sneller uit. Dat is de conclusie die onderzoeksbureau Trendhuis trekt uit een onderzoek in opdracht van handelsfederatie Comeos. De Handelsbarometer van Nathalie Bekx voorspelt sinds 2005 jaarlijks de

trends in de handel. Dit jaar deden opnieuw 4000 Belgen tussen de 20 en 65 jaar mee aan het onderzoek.


Meer dan de helft van de ondervraagden, namelijk 56,6 procent, heeft last van de economische crisis en nog eens 56 procent denkt dat zijn koopkracht ook in 2014 niet zal verbeteren.

“Deze trend is al twee jaar voelbaar. Wat de consument niet nodig heeft, wordt voorlopig niet gekocht. Vooral grote aankopen worden uitgesteld,” voegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, aan deze cijfers toe. Vooral 51- tot 65-jarigen zien de toekomst somber in, terwijl juist jongeren in de leeftijd van 20 tot 35 jaar meer last hebben van de crisis.

Belgische consument vindt assortiment en klantvriendelijkheid belangrijker dan prijs

De Handelsbarometer liet zien dat, als het gaat om modewinkels, 79,7 procent van de ondervraagden een ruim assortiment belangrijk vindt. Ook klantvriendelijk personeel en een evenwichtig assortiment vindt de Belgische consument belangrijk. Prijs komt met 69,7 procent pas op de vierde plaats. “Je verwacht dat prijs het belangrijkste criterium is, omdat consumenten twijfelen over hun aankopen. Uit deze resultaten blijkt dat zij vooral belang hechten aan keuzemogelijkheden. Dat is goed nieuws voor onze leden, de modeketens,” aldus Michel.

Vrouwen hechten meer dan mannen belang aan een uniek aanbod (64,6 procent tegenover 49 procent), de inrichting van de zaak (59,1 procent tegenover 44,4 procent) en de laatste trends (55,3 procent tegenover 41 procent). Consumenten ouder dan 50 jaar vinden deskundig advies (75,5 procent tegen over 50 procent) en klantvriendelijk personeel (83,2 procent tegenover 67,5 procent) belangrijker dan twintigers en dertigers.

Webshops stijgen onder Belgische consumenten nog steeds in populariteit. Meer dan twee derde van de ondervraagden wil in 2014 evenveel of vaker online shoppen dan vorig jaar. Van de 50-plussers wil 10 procent dit vaker doen, dat is een stijging van 4,4 procent ten opzichte van 2013. In de jongste categorie ondervraagden, de 20- tot 35-jarigen, wil 18,7 procent dit jaar vaker online gaan shoppen. In 2013 winkelde nog 13,2 procent van de ondervraagden regelmatig of vaak op internet, in 2014 is dat aantal gestegen naar 20,5 procent. De opkomst van de webshops gaat ten koste van fysieke winkels: het aantal Belgen dat regelmatig of vaak in shoppings- of stadscentra winkelt is met bijna de helft afgenomen.

Comeos
Consumentenonderzoek
Handelsbarometer
Trendhuis