Belgische consument van 2014 stelt aankoop uit
bezig met laden...
Meer dan de helft van de ondervraagden, namelijk 56,6 procent, heeft last van de economische crisis en nog eens 56 procent denkt dat zijn koopkracht ook in 2014 niet zal verbeteren.
Belgische consument vindt assortiment en klantvriendelijkheid belangrijker dan prijs
De Handelsbarometer liet zien dat, als het gaat om modewinkels, 79,7 procent van de ondervraagden een ruim assortiment belangrijk vindt. Ook klantvriendelijk personeel en een evenwichtig assortiment vindt de Belgische consument belangrijk. Prijs komt met 69,7 procent pas op de vierde plaats. “Je verwacht dat prijs het belangrijkste criterium is, omdat consumenten twijfelen over hun aankopen. Uit deze resultaten blijkt dat zij vooral belang hechten aan keuzemogelijkheden. Dat is goed nieuws voor onze leden, de modeketens,” aldus Michel.
Vrouwen hechten meer dan mannen belang aan een uniek aanbod (64,6 procent tegenover 49 procent), de inrichting van de zaak (59,1 procent tegenover 44,4 procent) en de laatste trends (55,3 procent tegenover 41 procent). Consumenten ouder dan 50 jaar vinden deskundig advies (75,5 procent tegen over 50 procent) en klantvriendelijk personeel (83,2 procent tegenover 67,5 procent) belangrijker dan twintigers en dertigers.
Webshops stijgen onder Belgische consumenten nog steeds in populariteit. Meer dan twee derde van de ondervraagden wil in 2014 evenveel of vaker online shoppen dan vorig jaar. Van de 50-plussers wil 10 procent dit vaker doen, dat is een stijging van 4,4 procent ten opzichte van 2013. In de jongste categorie ondervraagden, de 20- tot 35-jarigen, wil 18,7 procent dit jaar vaker online gaan shoppen. In 2013 winkelde nog 13,2 procent van de ondervraagden regelmatig of vaak op internet, in 2014 is dat aantal gestegen naar 20,5 procent. De opkomst van de webshops gaat ten koste van fysieke winkels: het aantal Belgen dat regelmatig of vaak in shoppings- of stadscentra winkelt is met bijna de helft afgenomen.