• Home
  • V1
  • Leads
  • Bel&Bo leidt winkelpersoneel op tot verkopers

Bel&Bo leidt winkelpersoneel op tot verkopers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Bel&Bo wil dat haar klanten nog vriendelijker worden benaderd. Bel&Bo CEO Michel Delfosse vertelt dat onderzoek van GfK elk jaar laat zien dat het personeel van zijn modeketen klantvriendelijk en servicegericht is. “Toch zou dat met een beetje coaching nog beter kunnen. Dat is nodig

nu het online winkelen in België in opkomst is.”

Bel&Bo
wil klantvriendelijkheid en service verbeteren

Bel&Bo startte begin dit jaar met een trainingstraject voor haar medewerkers. Niet alleen de medewerkers op de winkelvloer, maar ook de regiomanagers en de directie volgden trainingen. Delfosse: “De belangrijkste taak van een verkoper is verkopen, maar mensen die bij ons komen solliciteren benoemen dat bijna nooit. Dat is een probleem, want mensen kopen meer en meer online, dus in een winkel moet je iets extra's bieden en de klanten verrassen. Dat kan bijvoorbeeld door ze op een spontane en echte manier te begroeten, in plaats van op de automatisch piloot. Mystery shoppers die onze winkels bezoeken, geven aan dat dat nu niet altijd gebeurt.” Andere vaardigheden die het winkelpersoneel leert zijn onder meer goed kunnen aanvoelen of een klant hulp nodig heeft of juist goed weet wat hij wil, en bijverkopen. “Een klant komt voor een truitje naar de winkel, maar ons personeel kan suggesties aandragen voor pantalons en jasjes die daar mooi mee combineren.” Het Bel&Bo personeel reageert enthousiast, aldus Delfosse. “Ze zijn heel leergierig en krijgen er een boost van.”

Ook op andere manieren wil de modeketen de service verbeteren. “Sinds vorig jaar kunnen mensen in de winkel kleding bestellen als dat bijvoorbeeld niet meer in hun maat op voorraad is. Vroeger duurde het wel twee weken voordat klanten dan hun spullen hadden, maar nu we via de webshop werken, hebben ze het snel in huis. Het is belangrijk dat we deze service bieden. Als je nu wat koopt, wil je het immers nu hebben. Anders koop je het wel ergens anders of online.” Het systeem van bestellen in de winkel is een succes, de webshop op zich doet het nog niet geweldig. “Dat ligt meer aan de Belgische markt, dan aan ons. Qua online winkelen loopt België achter op andere landen. Toch willen we de webshop aantrekkelijker maken door van onze winkels afhaalpunten te maken. Bovendien zijn we nu aan het uitdokteren hoe we met grote tablets in de winkels klanten de mogelijkheid kunnen geven om zonder de hulp van een verkoper een bestelling te plaatsen.”

Verkoopcijfers Bel&Bo stijgen in de eerste maanden van 2014

In 2013 draaide Bel&Bo minder omzet dan eerdere jaren, maar toch zijn de resultaten niet slecht, zegt Delfosse. “Vorig jaar hadden we een koude zomer en een warme winter, dus bijna iedere kledingwinkel had daar last van. Desondanks hebben we veel van onze stock verkocht. De collectie voor aankomende lente en zomer slaat bovendien goed aan, waarschijnlijk omdat mensen in de winter weinig hebben aangeschaft en nu zin hebben om iets nieuws te kopen.” Als tweede en misschien wel belangrijkere reden voor de stijgende verkoopcijfers noemt Delfosse de verbeterde marketingstrategie van Bel&Bo. “Onze folder komt acht keer per seizoen uit, dus na een paar jaar gaan de edities te veel op elkaar lijken. We hebben de lay out aangepast en een andere fotograaf en modellen gezocht.” Delfosse vertelt dat de fotograaf tijdens het werken luide muziek heeft aanstaan. “De foto's zijn nu dynamischer, de modellen bewegen meer.” Ook de Bel&Bo tv-spotjes zijn onderhanden genomen.”

Bel&Bo begon in 1981 als Promo 800, later werd dat Promo Fashion tot het in 2010 de huidige naam kreeg. Het getal in de oorspronkelijke naam stond voor 800 frank, oftewel de maximale prijs voor een kledingstuk in de winkels. Met de nieuwste en dus derde naam, wilde het bedrijf aangeven dat het was veranderd. Het bedrijf verkocht jarenlang naast kleding ook dingen als kerstspullen en speelgoed, maar gooide de niet aan mode gerelateerde items een aantal jaar geleden uit het assortiment, om zich volledig op kleding en accessoires te richten.

Bel&Bo opende 5 maart de tachtigste winkel in het Waalse Gerpinnes, vlakbij Charleroi. Binnen twee maanden openen winkels in Hamolt-Achelt en Sint Truiden, en voor het najaar staan nog eens twee winkels op de planning.

Bel&Bo
Promo Fashion