• Home
  • V1
  • Leads
  • Beco: nieuw duurzaam modeplatform in Barcelona

Beco: nieuw duurzaam modeplatform in Barcelona

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na Mint op de Modefabriek, So Ethic op Pret-a-Porter Paris en de Green Showroom in Berlijn is er nu het ethical fashion platform Beco op de Spaanse modevakbeurs The Brandery in Barcelona. Beco, dat staat voor Be Cool en Be Conscious, is opgericht vanwege

het gebrek aan kennis over verantwoorde mode en om de zichtbaarheid van groene mode-initiatieven in Spanje te vergroten. Van 27 tot 29 januari gaat Beco zijn debuut maken op The Brandery, sinds Bread&Butter in 2009 terugverhuisde naar Berlijn de grootste modebeurs van Barcelona.

Het

idee voor Beco is ontstaan vanuit de behoefte naar sociaal en maatschappelijk verantwoorde mode-initiatieven, maar een leegte in de markt. “In Spanje zijn er vandaag de dag meer en meer bewuste consumenten die vragen om duurzame producten,” vertelt Anna Badia, initiatiefneemster van de beurs. “De enige ontbrekende schakel is de retailer die het aanbod samenstelt. Met Beco willen we ethisch verantwoorde mode naar deze retailers brengen om zo de circkel rond te maken.”

Het platform bestaat uit twee onderdelen: Beco Box en Beco Talks. Beco Box is een ontmoetingsplaats voor groene modelabels en –professionals waar duurzame oplossingen bedacht worden, merken hun collecties presenteren, organische producten getest worden en collecties ingekocht kunnen worden. Beco Talks gaat panels, lezingen en debatten organiseren om merken, fabrikanten, distributeurs, retailers en inkopers voor te lichten over een duurzame supply chain.

De organisatoren hebben grootse plannen met Beco. Op lange termijn moet de beurs als referentie-platform gaan fungeren voor internationale ethical fashion beurzen. Ook wil het ethisch verantwoorde modeplatform een duurzame verandering in de mode-industrie teweeg brengen.

Hoe hen dat moet gaan lukken, daar hebben de organisatoren een duidelijke visie op. ”Dankzij onze ervaring in de mode-industrie weten we dat de consument altijd op zoek is naar een aantrekkelijk product,” legt Badia uit. “Ze willen niet stoppen met ‘coole’ dingen dragen, omdat dat niet ethisch verantwoord is. Het verschil met andere initiatieven is dat wij ons uitsluitend richten op merken die dat special thing bieden waar de consument naar op zoek is.”

The Brandery is in 2009 opgericht nadat Bread & Butter naar Berlijn was terugverhuisd. In februari 2011 trok de beurs 16.500 professionele bezoekers.

BeCo
becoolbeconscious
The Brandery