Atelier Content: 'Vanaf het begin al verliefd op schoenen'
bezig met laden...
De Belgische begon haar carrière aan de modeacademie in Gent.
Nele Content maakt collectie zonder tierlantijnen
Vervolgens is de ontwerpster gaan werken voor grote Belgische firma's die produceren in China en kleinere bedrijven in Italië. Hier leerde ze organiseren, een collectie opbouwen en het belangrijkste: zelfstandig worden. “Ik heb eigenlijk nooit beseft hoeveel informatie ik tot nu toe al tot me heb genomen. In Italië werkte ik nauw samen met verschillende fabrikanten. Ik werd geprikkeld door de projecten die ik tot dusver had gedaan. Ik liep al een tijdje rond met mijn eigen ideeën en merkte dat hier de juiste plek zou zijn om ze te realiseren.”
Een jaar geleden reisde Content naar Italië om op zoek te gaan naar fabrieken die geïnteresseerd waren in een nieuw merk die kleine hoeveelheden wil produceren. Zo ontstond het begin voor Atelier Content. “Mijn label staat volledig voor mijn stijl: eenvoudig, modern en stijlvol. Italianen zijn vooral van de tierlantijnen, daarom noemen ze mijn stijl minimalistisch.”
De Belgische vond het bij het zoeken naar een eigen fabrikant vooral belangrijk dat de communicatie en de organisatie goed was. Na het verzamelen van alle informatie is Content achter de tekentafel gekropen. “Van alle tekeningen heb ik een selectie gemaakt die ik wilde realiseren. Deze ontwerpen heb ik gestuurd naar de fabrikanten en zij hebben de prototypes gemaakt. Nadat deze door mij zijn gecontroleerd en aangepast, ben ik op zoek gegaan naar de winkels.” Het verkoopgedeelte van schoenen was vrij nieuw voor de ontwerpster. Ze was een beetje zenuwachtig, maar vond het vooral belangrijk dat de verkooppunten dezelfde stijl uitstralen als haar collectie. “Ik heb de winkeliers om feedback gevraagd en zij hebben mij enorm geholpen. Aan de hand van hun commentaar heb ik bijvoorbeeld op de hoogte van de hak gelet.”
De creaties van Atelier Content zullen in het begin enkel in fysieke winkels verkocht worden. De voorlopige lijst van verkooppunten bevat acht namen waaronder 'La bottega' in Hasselt en 'Finezza' in Kortrijk. “Winkeliers investeren in mij en daarom wil ik hen steunen. Daarbij wil ik dat mensen mijn label kunnen beleven. Ze moeten zelf de materialen kunnen voelen en de pasvorm kunnen passen.” De Belgische sluit niet uit dat haar collecties in een later stadium ook online verkrijgbaar zullen zijn.
'Nederlandse verkopers zeiden dat ik gewoon moest langskomen'
Het favoriete ontwerp van Content uit haar eerste collectie is het platte veterschoentje in beigetint. Bijzonder aan de schoen is de geruite print die de ontwerpster er zelf op heeft getekend. “Ik vind het belangrijk om iets van mezelf in mijn creaties toe te voegen,” voegt ze toe. Ze is net een week terug van Italië waar ze de fabrikanten heeft bezocht voor de prototypes van haar wintercollectie. Wanneer deze af zijn gaat de ontwerpster op zoek naar nieuwe Belgische winkels die haar label willen verkopen. Ook gaat ze op bezoek bij Nederlandse winkels. “Ik heb al contact gehad met enkele Nederlandse verkopers. Zij zeiden dat ik gewoon langs moest komen. Mijn stijl is typisch Belgisch en het is nog aftasten of het in Nederland ook aanspreekt. Belangrijk is dat ik mijn merk stapje voor stapje opbouw.”
Luuk Krekels