• Home
  • V1
  • Leads
  • Asos’ winst daalt door tegenslagen

Asos’ winst daalt door tegenslagen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Asos Group heeft het afgelopen jaar de totale omzet met 27 procent zien groeien tot 975 miljoen pond (1,23 miljard euro). De retailomzet steeg ook 27 procent tot 955 miljoen pond (1,21 miljard euro). De winst daalde echter met 14 procent tot 46,9 miljoen pond (59 miljoen euro). De sterke pond,

de brand in een groot distributiecentrum Barnsley en de nieuwe markten in China zijn de grootste oorzaken van de winstdaling.

Ondanks de verloren voorraad door de brand in Barnleys in juni, steeg de omzetgroei met 35 procent in het Verenigd Koninkrijk. De internationale markt steeg met 22 procent en 28 procent tegen constante wisselkoersen. De internationale detailhandel is nu goed voor 61 procent van de omzet, tegen 63 procent vorig jaar.

Ondanks brand en sterke pond groeit de omzet

"Ondanks alles wat dit jaar gebeurd is, we hebben nog steeds 27 procent groei in de verkoop bereikt, met een opvallende groei van 35 procent in het Verenigd Koninkrijk. Onze customer engagement was uitzonderlijk sterk, met de hoogste gemiddelde frequentie, conversie en gemiddelde bestedingsbedrag ooit,” zegt CEO Nick Robertson in een reactie. “We bevinden ons in een periode van grote investeringsprojecten die wordt geleverd op korte termijn kosten, maar op de middellange termijn zullen de voordelen groot zijn.” Volgens Robertson heeft Asos nu 8,8 miljoen actieve klanten, wat neerkomt op een stijging van 25 procent. De gemiddelde waarde per digitaal winkelmandje steeg met 3 procent, tevens nam het aantal producten per winkelmandje met 8 procent toe.

Dit jaar gaf de Britse modeketen al drie winstwaarschuwingen en liet toen weten dat de prijzen te moeten aanpassen om de situatie te corrigeren, mede als gevolg van de sterke pond. Tevens gaf Asos aan dat de brutowinst vergelijkbaar zou zijn met vorig boekjaar. Vooral de webwinkels in China, Rusland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Oostenrijk - die gezamenlijk bijna 60 procent van de totaalomzet vertegenwoordigen - hadden eronder te lijden.

Een andere tegenslag was de brand die in juni uitbrak in het Barnsley Distribution Centre in South Yorkshire, waarbij 20 procent van de voorraad onverkoopbaar werd door brand- en waterschade. Asos liet toen weten een totale voorraad van 159 miljoen pond (199,2 miljoen euro) te hebben, waarbij 70 procent van de voorraad in het magazine in Barnsley lag opgeslagen. De Britse keten was volledig verzekerd voor de geleden schade.

De internationale markt groeit langzamer dan verwacht

De Europese markt blijft het snelst groeiende internationale segment van groep, met een omzet van 44 procent. De verbeterde leveringsopties in diverse landen en de introductie van het merk in Frankrijk en Duitsland hebben daar aan bijgedragen. Vooral in Duitsland is de omzet sterk toegenomen.

Hoewel de Amerikaanse markt beïnvloed werd door de sterke pond in het afgelopen jaar, steeg de omzet met 19 procent. Op basis van constante wisselkoersen steeg de Amerikaanse detailhandel met 25 procent. Ook de rest van de wereld had te maken met onder druk staande valuta, zo werd er een omzetgroei gerapporteerd van 5 procent, oplopend tot 15 procent met constante wisselkoersen. In Rusland was de groei aanvankelijk sterk, maar deze vertraagde in de tweede helft van dit jaar. De Australische markt was gedurende het hele jaar onderhevig een ongunstige lokale economische omstandigheden. De Chinese markt groeit nog steeds, maar wel langzamer dan aanvankelijk werd gedacht. Asos heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om haar positie op de belangrijkste internationale markten te behouden, door leveringsmogelijkheden te verbeteren en nieuwe lokale betaalmethodes te introduceren. Het bedrijf ziet de Verenigde Staten, Australië, Frankrijk, Duitsland, Rusland en China als de belangrijkste markten.

Nick Beighton is nieuwe chief operating officer

Naast de jaarcijfers kondigde de ASOS Group ook een nieuwe COO aan: CFO Nick Beighton is per direct aangesteld als Chief Operating Officer. In de organisatie van de Asos Group waren veel verschuivingen in het afgelopen jaar. Het team van CEO Robertson groeide van 461 naar 1.831 medewerkers. In oktober 2013 stapte Jon Kamaluddin op als bestuurslid, daarnaast traden Peter Williams en Mary Turner in december 2013 toe tot de raad van bestuur. Ian Dyson werd in oktober 2013 senior onafhankelijk niet-uitvoerend directeur, ook kwamen Hilary Riva en Rita Clifton aan boord als niet-uitvoerend directeur in april 2014.

Robertson laat weten: “Asos focust erop om ‘s werelds grootste modebestemming voor 20-jarigen te zijn, en onze eerstvolgende doel is een omzet van 2,5 miljard pond halen.”

Asos