• Home
  • V1
  • Leads
  • Asos groeit 49% dankzij internationaal succes

Asos groeit 49% dankzij internationaal succes

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Britse online retailer Asos.com heeft over 2011 een omzetgroei van 49 procent naar 481,6 miljoen pond (590,1 miljoen euro) gerapporteerd. Hoewel de omzet in thuisland Groot-Brittannië met 7 procent naar 198 miljoen pond (242,6

miljoen euro) minder hard groeide dan voorgaande jaren, scoorde de webshop internationaal met een omzetgroei van 103 procent naar 283,7 miljoen pond (347,6 miljoen euro).

Ho

ewel in
2010 nog het merendeel van de omzet voortkwam uit bestellingen van Britse consumenten, viel de omzet uit het buitenland in 2011 voor het eerst hoger uit. Nu zet Asos 59 procent van de omzet om in het buitenland en 41 procent in het thuisland. Asos is zich het afgelopen jaar bewust meer gaan focussen op zijn buitenlandse activiteiten, omdat de groei in Groot-Brittannië zich al enige tijd stabiliseert. CEO Nick Robertson zei eerder tegen Drapersonline.com dat het bedrijf vooral jonge consumenten verliest. Twintigers zouden het hardst getroffen zijn door de economische crisis en daarom liever bij grote budgetketens op de Britse High Street kopen dan bij Asos. "De straten hangen vol met uitverkoopborden. Ik weet zeker dat twintigers daar nu hun koopjes scoren," aldus Robertson.

Om de tegenvallende groei in het thuisland te compenseren, investeerde Asos het afgelopen jaar op verschillende manieren in de buitenlandse markt. Het modebedrijf schafte wereldwijd de verzendkosten af en bracht een iPad app op de markt. Om bestellen op Asos voor buitenlandse klanten te versoepelen, gingen er nieuwe Spaans-, Italiaans- en Chineestalige websites live. Daarnaast startte Asos in 2011 ook met investeringen in ‘lokale’ betaalmethodes, zoals het in Nederland populaire iDeal. De implementatie van het betaalmiddel stond gepland voor begin 2012, maar loopt vanwege de ‘ingewikkelde systemen’ achter. De opening van een nieuw distributiecentrum in Barnsley heeft de online retailer een aanzienlijke efficiencyverbetering opgeleverd.

In 2012 blijft Asos zich focussen op internationale uitbreiding. ”We blijven toegewijd aan onze mondiale expansieplannen en gaan het nieuwe jaar met zelfvertrouwen tegemoet,” aldus CEO Nick Robertson. Ook laat de topman weten dat de brutowinst over 2011 in lijn met verwachtingen ligt.

Asos, een afkorting van As seen on screen, is een mondiale online retailer waar 50.000 producten voor mannen en vrouwen zoals schoenen, accessoires en sieraden verkrijgbaar zijn. Maandelijks trekt Asos 17,5 miljoen unieke bezoekers. Op dit moment heeft het bedrijf 8 miljoen geregistreerde gebruikers en 4,4 miljoen actieve klanten uit 160 landen.



Asos