• Home
  • V1
  • Leads
  • Antwerpse Gallery2020: ‘Je moet gewoon aanwezig zijn’

Antwerpse Gallery2020: ‘Je moet gewoon aanwezig zijn’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een half jaar geleden was Peggy-Marie Bracke van agentschap GarderobePlus nog onverbiddelijk over de Antwerpse modebeurs Gallery2020. Het huren van een stand vond ze te duur, het evenement zelf niet bruisend genoeg.

Nu is het agentschap toch aanwezig in Antwerp Expo. “Het was heel last minute.”

Het

is rustig en klein, de vierde editie van de Antwerpse modebeurs Gallery2020. Bij de vorige editie, in begin februari dit jaar, besloeg de beurs nog twee tentoonstellingshallen in Antwerp Expo. Nu is er één hal, met in totaal honderdvijftig merken. “In de zomer is het altijd rustiger en kleiner,” zegt een woordvoerster van de organisatie op de beurs. Wie het zelf nog niet opgevallen was dat er weinig volk rondstruint door de stands waar koeienhuiden de vloer versieren, hoort het van de exposanten, die allen gewillig een praatje aanknopen met bezoekers. Een slokje proeven van kokosmelk, het hydraterende drankje dat ineens populair wordt onder modellen en celebrities, is ook mogelijk. “Een Belgische Olympische atlete drinkt het ook,” prijzen de promotiemeisjes het goedje aan.

Antwerp Fashion Agents - een organisatie waarin verschillende agentschappen zich hebben verenigd - houdt, naast deelname aan Gallery2020, sinds 2009 twee maal per jaar Opendeurdagen om mode in Antwerpen te promoten. Ondanks de ‘alternatieve beurs’ is agentschap FashionClub70 aanwezig op de beursvloer. “Ja, het is rustig. Maar als Antwerpse agent moet je hier gewoon aanwezig zijn.” Bieke Broothaers, senior sales exceutive bij FashionClub70, toont het merk Manila Grace. Het merk heeft naast een denimlijn, ook exclusievere items, zoals een zwarte jurk vol met veiligheidsspelden. Bijzonder aan het Italiaanse merk, is volgens Broothaers dat het merk voor 95 procent in Italië geproduceerd wordt. “En het spreekt een breed publiek aan.”

Armand Gelkopf van agentschap Intens toont op de beurs onder andere de nieuwste collectie van de Nederlandse schoenenkoning Jan Jansen. De agent noemt het merk met momenteel vijf verkooppunten in België, ‘niet echt Belgisch’. Gelkopf : “In het verleden had Jan Jansen een winkel in België, maar dat liep slecht af.” Toch durfde hij het aan. “Ik ben nu eenmaal specialist in het verkopen van bijzondere schoenen,” zegt hij. Bovendien ziet hij wel ruimte voor vijfentwintig verkooppunten.

Waarom het zo rustig is op de Antwerpse beurs? Volgens Gelkopf ligt het niet aan Gallery2020. “Er zijn gewoon te veel beurzen, het is overal rustig. Bread & Butter in Berlijn is dood en van de Modefabriek ben ik ook geen fan. In Amsterdam zijn ze niet selectief genoeg met de bezoekers, ze laten iedereen binnen, van scholieren tot het nichtje van de kapper van een belangrijk persoon. Het gaat hen niets aan wat de inkoopprijzen zijn.”

Gallery2020