• Home
  • V1
  • Leads
  • Antwerpen introduceert eerste Belgische WoolWeek

Antwerpen introduceert eerste Belgische WoolWeek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

"We willen de modewereld attenderen op de schoonheid en vele mogelijkheden van wol," vertelt Ingrid Oomen, category manager bij textielbedrijf The Woolmark Company. Afgelopen dinsdag 21 oktober werd de eerste Belgische WoolWeek in Antwerpen georganiseerd. Het hoofddoel van het project

is consumenten bewust maken van de kwaliteiten van wol en hen aan te moedigen het te kopen. Het programma bestaat uit een expositie, gedecoreerde etalages en een 'Tour de Wool' door de stad. De organisatie richt zich nu enkel nog op Antwerpen, maar wil volgend jaar kijken om de rest van België bij het evenement te betrekken.

De promotieweek voor wol werd in 2010 in het leven geroepen door de Britse prins Charles, omdat te veel van het materiaal wordt weggegooid. Het initiatief kreeg de naam 'The campaign for Wool'. Inmiddels wordt de wolweek in dertien landen georganiseerd, van Spanje en Duitsland tot China en Japan. “We wilden het project graag naar België brengen. Antwerpen is een belangrijke modestad, net als bijvoorbeeld Amsterdam,” aldus Oomen. “De stad Antwerpen is goed voor de communicatie, omdat dit bekender is voor de wereld. Zo zeggen we ook WoolWeek Amsterdam in plaats van WoolWeek Nederland; mensen zouden dat minder snel herkennen.”

WoolWeek: 'Het eerlijke van wol staat voorop'

De opening van de expositie vond plaats in het Paleis op de Meir – enkel voor genodigden. In de spiegelzaal werd een groot podium gecreëerd voor zowel de creaties van bekende ontwerpers als afstudeercollecties van twee bachelor studenten - Woojic Jo en Laure Severac - van de modeafdeling van de Antwerpse academie. Na de opening werd de tentoonstelling verhuisd naar de opening naar de WM Gallery (Wolstraat 45) om daar andere designers in de kijker te zetten. Het grote publiek kan tot donderdag 30 oktober naar de WoolWeek komen kijken.

“De tentoonstelling in het paleis is gemaakt door zeventien Belgische ontwerpers. Het bevat leenstukken van Walter van Beirendonck en Ann Demeulemeester. Alle andere geselecteerden, als Christian Wijnants en Tim van Steenbergen, hebben speciaal voor het evenement creaties gemaakt. De stukken moeten een divers beeld qua ontwerpen en qua gebruik van wol. Om meer aandacht voor de opening te krijgen, lieten we schapen rondlopen voor het paleis. We wilden laten zien dat een eenvoudig dier als een schaap zo'n mooi materiaal maakt,” aldus Oomen.

Ook staat een groot aantal winkels in het centrum in het teken van de WoolWeek. “Winkeliers hebben hun etalages gedecoreerd met het thema wol als uitgangspunt. Daarbij verkopen ze producten, gemaakt van het warme materiaal. Zo maakte Essentiel een commerciële versie van de enorme sjaal die het label presenteert op de expositie. Xandres biedt speciale wollen artikelen aan en op vrijdag en zaterdag kunnen klanten terecht in hun winkel voor een hapje en een drankje.” Andere deelnemende merken zijn onder andere Tommy Hilfiger, Maison Anna Heylen en Morrison.

WoolWeek Antwerpen krijgt zeker vervolg

België is het dertiende land waar de WoolWeek wordt gehouden. Hoewel het idee achter het initiatief overal hetzelfde is, kent ieder land ook wel zijn kenmerken. Zo heeft ieder land een eigen invulling met lokale merken. "We willen per land laten zien waar de lokale modeindustrie voor staat. In België doen we dat bijvoorbeeld door samen te werken met bekende ontwerpers als Christian Wijnants." Freelance modejournalist Veerle Windels is de curator tijdens de Belgische WoolWeek. Zij selecteert in overleg met Ingrid de labels die meedoen. "De merken worden geselecteerd op stijl. Wanneer ze meedoen, maken ze nieuwe creaties voor de expositie. De enige eis die we hierbij geven is dat de creatie voor 80 procent uit wol moet bestaan. De aankleding van de tentoonstelling wordt verzorgd door styliste Sonja Mertens."

Tot nu toe heeft de Belgische variant overweldigende en positieve berichten ontvangen. Oomen is trots en dankbaar voor de merken die meedoen en alles wat ze hebben gedaan. “Het is niet vanzelfsprekend dat labels nieuwe creaties maken en zo veel energie in een project steken. Daarom is het ook belangrijk dat niet alle aandacht uitgaat naar de wol. We willen ook de merken in de spotlight zetten. Hun verhaal is ons verhaal.” Volgend jaar zal het project zeker zijn vervolg krijgen in België. Wellicht worden er dan meer steden bij de WoolWeek betrokken. "De plannen zitten nog in mijn hoofd, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Een ding is zeker; het borrelt."

Sinds vorige week is er opspraak ontstaan over de negatieve kanten van wol. In een uitzending van het Nederlandse televisieprogramma 'Radar' wordt aandacht besteed aan filmpjes over het internet van dierenwelzijnsorganisatie PETA. Op videobeelden is te zien hoe schapen worden mishandeld tijdens het scheren. Oomen reageert hier kort op: “In het item wordt slechts een kant van het verhaal belicht; enkel vanuit het oogpunt van de dierenwelzijnsorganisatie. De videobeelden met de mishandeling zijn aan de Australische autoriteiten zoals de politie overgedragen.” Verdere uitleg over het onderwerp volgt later op Fashionunited.be.

Luuk Krekels

Campaign For Wool
woolweek