• Home
  • V1
  • Leads
  • Amazon stapt in luxemode

Amazon stapt in luxemode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Amazon gaat de concurrentiestrijd aan met Net-a-porter en Luisaviaroma. De Amerikaanse webshop lanceert deze week een Premium Store voor high end merken als Vivienne Westwood, McQ, 7 For All Mankind, Diesel en Paul & Joe.

Tot

nu toe was Amazon bekend als een van de grootste online spelers op het gebied van boeken, electronica en beautyproducten. Het internetbedrijf verkoopt al kleding van middensegment merken als Miss Sixty, Supertrash, G-star, Wrangler en Desigual, maar met de Premium Store wil de webshop zich ook op de kaart zetten als de bestemming voor luxemerken. Cathy Beaudoin, die eerder de succesvolle e-tailer Piperlime opzette, is aangesteld om de lancering te begeleiden.

In eerste instantie gaat de e-tailer alleen vrouwenmode verkopen, maar in de loop der tijd moet de Premium Store uitgebreid worden met herenmode. Volgens The Guardian is Amazon in gesprek met merken als Gucci, Prada en Burberry.

Of het gaat lukken om hen te strikken, is nog maar de vraag. Louis Vuittons CEO Yves Carcelle liet eerder weten dat het bedrijf ‘nooit’ zou gaan samenwerken met Amazon. Alexander McQueen’s Jonathan Ackroyd, die voor McQ de samenwerking met Amazon aan is gegaan, ziet wel potentie in de Premium Store, maar wees op het belang van de merkidentiteit van Amazon online en onderhoud hiervan op het hoogste niveau.

In tegenstelling tot de andere productcategorieën, focust het bedrijf met de luxe-afdeling niet op discount. De Premium Store gaat zich voornamelijk op merken met een sterk imago richten en Beaudoin zegt geen outlet te willen worden. Hoewel velen zich afvragen of Amazon een online bestemming kan worden voor luxekleding, hoopt Beaudoin een breed scala van klanten aan te trekken door haar verhuizing naar een hoger segment.

Volgens experts zal het nog een tijd duren voordat de nieuwe aanpak van Amazon als luxewebshop een succes kan worden. Consumenten kennen de webshop van aanbiedingen en lage prijzen en volgens e-tailexperts zal het nog een tijd gaan duren voordat Amazon dit nieuwe model heeft doorgevoerd.

Volgens retailanalist Kate Omerod hangt het succes van de Premium Store ervan af of het Amazon lukt om een grote naam te strikken. “Als ze een groot merk weten te overtuigen, zal de rest volgen,” aldus Omrod tegen The Guardian. “De luxesextor is van oudsher nogal traag, maar kan nu niet weigeren. Ze moeten op zoek naar online retail en Amazon is een voorloper online. Zelfs als de Premium Store alleen gedeeltelijk succesvol is, zullen de beloningen voor Amazon enorm zijn.”

Amazon
McQ