• Home
  • V1
  • Leads
  • Aandacht voor Belgische mode op Britse beurs Scoop

Aandacht voor Belgische mode op Britse beurs Scoop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Britse premium modevakbeurs Scoop International gaat extra aandacht besteden aan Europese mode, met België in het speciaal. België is het eerste land in de serie ‘Scoop Spotlights on fashion-forward European markets'.

België mag aftrappen in de serie waarbij Scoop International focust op een Europese modemarkt. Waarom? België zou de reputatie hebben van een 'warm bad voor creatief talent'. Dat laat de organisatie van de beurs weten. "Bij Scoop kunnen inkopers deze zomer kennismaken met bekende namen en frisse nieuwe talenten. Inkopers kunnen voelen waar Belgische mode echt voor staat," zegt Karen Radley, oprichter van de Londense beurs Scoop.

Eenvan de Belgische ontwerpers die een collectie toont op de beurs is de Antwerpse Nathalie Vleeschouwer. De ontwerpster, die tevens werkt aan positiemodelabel Fragile, lanceerde haar collectie in maart 2011. Een collectie voor vrouwen die niét zwanger zijn. Het Brusselse label Rue Blanche toont zijn ingetogen assortiment damesmode. 'Hollywood gamour' wordt vertegenwoordigd door het merk Fabuleux Marcel De Bruxelles. Verder te aanschouwen: Just In Case, Sandrina Fasoli, Essential en Mooiloop. Accessoires zijn te zien van Klar de Ville en Orane & Enora. De merken hebben onder andere collecties met schoenen en tassen.

Ook is op Scoop mode te zien van winnaars van het 'Flanders Fashion Institute gratuate program'. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan afgestudeerde ontwerpers van de modescholen in Gent en Antwerpen. Volgens de jury sprong Miquel Boutens er in Antwerpen uit. De jury roemde het sterk verhalende karakter van de collectie, het kleurenpalet en de accessoires. In Gent won Klaas Rommelaere. Waar de andere alumni veelal draagbare collecties in gedempte kleuren brachten, experimenteerde Rommelaere volgens de jury met vormen en prints. Scoop oprichter Radley: "Voor de winnaars van de prijs van het Flanders Fashion Institute is dit een once in a lifetime kans om hun ontwerpen te tonen aan Britse en andere Europese inkopers."

Premiumbeurs Scoop beleeft deze zomer zijn vierde seizoen in de Saatchi Gallery en is van plan zich een plaats te veroveren op de internationale premium modekalender. De beurs bracht bij de laatste editie meer dan 180 modemerken, waaronder Vivienne Westwood, Coccinelle en Spijkers en Spijkers, en lijkt het antwoord te gaan vormen op de snelgroeiende premium modemarkt in het Verenigd Koninkrijk.

Foto’s: Scoop International
Flanders Fashion Institute
Scoop
Scoop International