16 procent groei voor Brunotti

Ondanks het huidige economische klimaat zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden. Zo kwam surf- en boardlabel Brunotti onlangs met de verkoopcijfers van afgelopen seizoen naar buiten. Het outdoorlabel heeft daarin een omzetstijging geboekt van 16 procent. De stijging gold

16 procent groei voor Brunottide nationale en internationale handel. Wel stuwde vooral de export de groei omhoog, zo liet Brunotti weten. De groei voor export kwam neer op 39 procent. Vooral de landen Duitsland, Oostenrijk, Turkije, Rusland, Finland en Slovenië waren verantwoordelijk voor dit resultaat. Ook nieuwe afzetmarkten als Dubai en de Nederlandse Antillen werkten mee aan de groei. Toch waren er ook negatieve resultaten te incasseren; de export naar Spanje en Griekenland viel tegen.

De verwachtingen voor de export in 2009 zijn positief. “Voor 2009 verwachten wij dat 60 procent van onze omzet wordt bepaald door de exportlanden. Een percentage waar we al lang naar streven en waar we erg trots op zijn. We hopen dat we deze trend voort kunnen zetten voor de rest van het jaar,” liet directeur Henk Bergsma in een persbericht weten. De oorzaak van de goede cijfers is volgens Brunotti de vernieuwing van de collectie. Zo was de Spring/Summer 2009 collectie opvallend, sportief en kleurrijk. De verkoop van bikini’s en boardshorts staken er met kop en schouders boven uit.

Het label Brunotti werd in 1979 opgericht door de 23-jarige Italiaan Claudio Brunotti die, door de Nederlandse golven en surfers geïnspireerd, begon de experimenteren met materialen. Zo ontstond in zijn werkplaats in Scheveningen het eerste Brunotti surfboard. In de loop der tijd bracht Brunotti zijn vaardigheden over aan Jinne Sietsma, die tot op de dag van vandaag de boards maakt.

In 1997 werd het label overgenomen door Henk Bergsma.

Foto: Brunotti

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN