Zara wisselt sneller met collecties dan H&M en begaf zich ook eerder op de Aziatische markt.

Volgens het Britse weekblad The Economist, is de Spaanse modeketen daarom succesvoller dan haar Zweedse concurrent.

Het Britse weekblad stelt dat Zara binnen enkele weken een nieuwe collectie in de winkels kan hangen. De cyclus van H&M duurt daarentegen langer, enkele maanden. Dat de Zweedse keten zo aansloeg in Nederland, Duitsland en Oostenrijk, komt volgens The Economist dan ook vooral doordat de marktpenetratie van het bedrijf groter is dan die van Zara.

Zara groeit voornamelijk in China snel. In 2011 wil Inditex, het bedrijf achter de modeketen, 80 nieuwe winkels openen. 15 procent van het aantal verkochte kledingstukken komt momenteel uit Azië. Voor H&M is dat 3 procent.

65 procent van de productie van H&M wordt in Azië gemaakt. Bij Zara is dit 34 procent. Ongeveer de helft van de high-fashionkleding van Zara wordt in Spanje zelf afgewerkt.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN