De verschuiving van aankopen in fysieke winkels naar online shoppen verloopt in

België trager dan in de buurlanden. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Gfk. Sinds de komst van Zalando is er echter sprake van een inhaalslag.

Het online marktaandeel in België bedraagt momenteel 3,6 procent voor bovenmode en 3,7 procent voor schoenen. Ter vergelijking: in Duitsland is het marktaandeel van de online modebranche 20 procent.

“Ik verwacht dat het online aandeel in België 20 procent haalt tegen 2020,” zegt Gino Thuij van Gfk tegen ModeUnie. “Met spelers als Amazon, Asos, Brandos en Zalando wordt de internationale concurrentie sterker. Steeds meer spelers worden actief in online retail, en de grote webshops worden marktplaatsen die zich openstellen voor derde partijen, op commissie."

Volgens Thuij is de Belgische modemarkt ondanks de economisch instabiele situatie vrij stabiel. De gemiddelde Belg besteedt jaarlijks 483 euro aan bovenmode, 73 euro aan ondermode en 177 euro aan schoenen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN