Winkels krijgen 5 miljoen euro na pinstoring
bezig met laden...
Worldline, de exploitant van het elektronisch betaalverkeer in België, is Belgische winkeliers met 5 miljoen euro tegemoet gekomen
als compensatie voor de pinstoring een paar dagen voor kerstmis 2013. Het bedrag gaat niet rechtstreeks naar de gedupeerden, maar wordt geïnvesteerd in een serie maatregelen.De vier handelsfederaties ModeUnie, Unizo, UMC en Comeos gingen met Worldline in gesprek nadat op 23 december 2013, de maandag voor kerstmis, het elektronisch betaalverkeer compleet plat lag. Het was een van de drukste winkeldagen van het jaar. Nu zijn de federaties met Worldline tot een akkoord gekomen waarin Worldline de geleden schade op een redelijke manier vergoed, aldus de federaties.
Worldline zal de komende twee jaar de zaterdag voor kerstmis geen transactiekosten verrekenen, wat er op neerkomt dat winkeliers zo'n 1,6 miljoen euro uitsparen. Daarnaast kunnen winkeleigenaren een jaar lang gratis gebruik maken van het back-upsysteem van Worldline. Dit systeem slaat alle transacties tijdens een storing op, om ze later alsnog naar de hoofdserver door te sturen. Klanten kunnen op die manier tijdens een volgende storing gewoon pinnen. Tenslotte wil Worldline voor eind 2015 een reserveserver ontwikkelen waarop binnen 20 minuten kan worden overgeschakeld. De laatste twee maatregelen kosten het bedrijf zo'n 3,4 miljoen euro.