Het Europees Consumenten Centrum (ECC) in België

ontving in 2011 1822 klachten van consumenten die een product of dienst gekocht hadden op het internet. Dat heeft het ECC bekend gemaakt in een persbericht.

Meer dan één derde van de klachten ging om niet-geleverde bestellingen; soms met kwade opzet, maar vaker het gevolg van administratieve problemen of gebrekkige voorraad. In 10 procent van de gevallen zou het om puur bedrog gaan.

De meeste klachten over puur bedrog zijn binnengekomen over de sector kleding (20 procent); denk hierbij aan namaakkleding. Op de tweede plaats kwam de sector reizen met 17 procent, denk aan onbestaande vakantiewoningen, en op de derde plaats vrijetijdsproducten (16 procent) als concerttickets en elektronica.

“Een op de vijf van klachten over bedrog gaat over Nederlandse sites,” vertelt ECC-directeur Edith Appelmans tegen De Standaard. “Het gaat dan vooral om tickets voor concerten of sportevenementen.”

Het ECC werd opgericht door de Europese Commissie en de Belgische overheid om de consument te informeren en gratis grensoverschrijdende bijstand te verlenen in de Europese Unie. Het ECC behandelt alleen klachten over professionele verkopers worden behandeld, omdat de wetgeving niet van toepassing is op privé-personen die producten aanbieden op onder meer veilingsites zoals eBay.

Tegelijk met het persbericht heeft het ECC een gratis brochure 'Kopen op het internet. Laat je niet vangen' uitgegeven voor consumenten waarin wordt uitgelegd hoe je bedriegers kunt herkennen en vermijden.
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN