De Amerikaanse modeketen Forever 21 is aangeklaagd door personeelsleden die menen dat

het bedrijf werkuren systematisch niet uitbetaald. Dat meldt de Huffington Post.

Vier oud-werknemers en een huidige werknemer spanden woensdag in San Francisco een zaak aan tegen het bedrijf. Volgens hen laat Forever 21 werknemers doorwerken tijdens lunchpauzes en moet het personeel elke dag na werktijd in de winkel blijven voor een tassencontrole. De winkelmedewerkers moeten aan het einde van de werkdag hun tas laten zien aan het management om te controleren of ze geen goederen uit de winkel hebben gesloten.

Omdat de werknemers op dat moment al uitgeklokt hebben, komt dit neer op onbetaalde arbeid. Deze onbetaalde uren kunnen oplopen tot miljoenen als blijkt dat personeelsleden in andere fillialen van de winkelketen ook aan dit beleid worden onderworpen. De (voormalig) personeelsleden eisen een schadevergoeding van Forever 21 voor de uren die de winkelmedewerkers buiten diensttijd en tijdens lunchpauzes moesten maken.

In een e-mail schrijft een woordvoerder van Forever 21 dat het bedrijf geen uitspraken mag doen over lopende juridische zaken, maar liet de keten toch weten dat het beleid van Forever 21 voorschrijft dat tassencontroles moeten plaatsvinden voordat werknemers uitklokken.

Maar Patrick Kitchin, advocaat van werknemers van de modeketen, zei daarop dat hij medewerkers van verschillende Forever 21 winkels in Californië heeft gesproken die de verklaringen van zijn cliënten onderschrijven. Kitchin kon niet zeggen om hoeveel medewerkers het gaat, maar hij zei dat de zaak mogelijk groter is dan de rechtszaak tegen Polo Ralph Lauren in 2010, waar 6700 personeelseden bij betrokken waren.

Polo Ralph Lauren werd twee jaar geleden ook aangeklaagd voor tassencontroles buiten werktijd. De personeelsleden van de retailer werden in het gelijk gesteld en het bedrijf moest 4 miljoen dollar (3,1 miljoen euro) aan schadevergoeding betalen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN