Omzetdaling Abercrombie & Fitch verminderd
bezig met laden...
De omzet van Abercrombie & Fitch is voor de eerste keer in zes kwartalen tijd minder
gedaald dan verwacht. Naar eigen zeggen heeft de uitbreiding van het vrouwenassortiment met grotere maten en schoenen en de prijsverlaging die het modebedrijf doorvoerde om consumenten terug te winnen van fast fashion ketens als H&M, Forever 21 en Zara effect.De omzet daalde in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar met 2 procent naar 822,4 miljoen dollar (604,3 miljoen euro), terwijl analisten een omzetmin van 5 procent hadden voorspeld. De twee voorgaande kwartalen daalde de omzet nog met 12 procent.
De verbetering van de omzet is vooral te danken aan de stijgende verkoop van jurkjes, denim en jassen. Ook de verkoop van knitwear nam toe. “Het meest aanmoedigde aspect is dat het omzetherstel samengaat met een geplande, zichtbare daling van logo-items,” aldus CEO Mike Jeffries.
Onlangs kondigde de omstreden voorman van A&F aan dat het bedrijf een transformatie zal ondergaan in een poging om de omzet weer te laten groeien. Naast minder logo’s gaat ook het winkelconcept veranderen. De muziek gaat zachter, de parfumlucht wordt minder en de ramen hoeven niet langer afgeplakt te worden. Ook gaat de keten voor het eerst zwarte kleding verkopen, terwijl Jeffries eerder liet weten een hekel te hebben aan die kleur en zwarte mode-items tot nu toe verbande uit zijn winkels.
De CEO voert de veranderingen uit onder druk van aandeelhouders. Zijn contract loopt in februari volgend jaar af en aandeelhouder Engaged Capital wil van hem af. Eerder dit jaar werd zijn rol al verkleind en werd de top van het bedrijf geherstructureerd.
De CEO maakte vandaag ook bekend dat het bedrijf zijn eerste stappen gaat zetten in groothandel. Rondom de kerstperiode gaat de modeketen items uit het A&F assortiment via e-tailer Asos verkopen. “Gezien Asos’ sterke en groeiende traffic zal deze samenwerking ons in staat stellen om de aandacht en betrokkenheid voor A&F te verhogen met een aantrekkelijke margestructuur,” aldus Jeffries.
Het nettoverlies van A&F meer dan verdrievoudigde het afgelopen kwartaal tot 23,7 miljoen dollar (17,4 miljoen euro) als gevolg van herstructureringskosten. De aandelen van het bedrijf stegen 7,5 procent na de bekendmaking van de kwartaalcijfers.