• Home
  • V1
  • Columns
  • Modefabriek 32 | overview

Modefabriek 32 | overview

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Save the date: op 22 en 23 januari 2012 vindt de 32ste editie van Modefabriek plaats in de

Amsterdamse RAI. Meer dan 600 labels presenteren hun herfst/wintercollecties voor seizoen 2012/2013, natuurlijk blijft geen trend onbelicht of onbesproken. Modefabriek brengt professionals uit alle facetten van de mode-industrie bij elkaar in inspirerende, telkens nieuw gecreëerde settings en concepten rondom het vertrouwde programma. Ook dit seizoen introduceert Modefabriek weer een aantal gloednieuwe initiatieven waaronder BLUEPRINT, MINT en Sublime. Ook met de introductie van intiemere salonshows beantwoord Modefabriek aan de meest actuele ontwikkelingen in de internationale modearena.

MODEFABRIEK LABELS

Ook deze wintereditie verheugt Modefabriek zich weer op een lange lijst trouwe deelnemers, terugkerende namen en natuurlijk de mooie lijst nieuwe labels die in ieder platform en segment worden verwelkomt. Deelnemers aan Modefabriek 32 per segment zijn o.a.:

Next & Cutting Edge
Hien Le, Issever Bahri, ZEM MEN, Don’t shoot the messengers, OMSK, a-couple, Anne de Grijff, Eleanor Amoroso, Miriam Schwarz, Anna Jazewitsch, KIESEL, N2TF, Conchita Perez, Jonathan Christopher MINT A QUESTION OF, Auralis, Eco Couture, ELEMENTUM by Daniela Pais, Elsien Gringhuis, Format, Fortblink, L’Herbe Rouge, In Bloom London, Løv Organic, MLY, Monkee Genes, Nurmi, OAT Shoes, olsenHaus – Pure Vegan, O My Bag, People Tree, Purepact, Rosa Tapioca, RoyalBLUSH, Soham Dave, STAT Divisions, studio JUX, TRACED GOOD, Twin Couture, Underprotection, Vespertine, Yes to Carrots – Cucumber – Tomatoes DECO Björn Borg, Colmar, Deserious, Gran Sasso, Greve, Hiltl, van Laack, CODICE, Dante AD56, O'Quirey, Bomboogie, 40 WEFT, Hamaki-Ho, Passeggio, Morgano, Fromanteel, Lacoste, l'armatura, Bertoni White, Bertoni since '72, Windsor, City of Sails, Eton, Noble Wilde, Tenson, Zilton BLUEPRINT G-Star, Firetrap, Eat Dust, ONTOUR, Kuyichi, Herschel, Pepe Jeans, Lois Jeans, Meltin Pot, Alpha Industries, Nudie Jeans, Lee, Kings of Indigo, Triwa, Verivinci, Sunpocket, Kangol , Armor-Lux, Dickies, Filson, Pendleton, Spiewak, Frye Boots, Carhartt, Edwin Jeans, Pointer Refined+ Avelon, Ambre Babzoe, Blessed, Dutchess, Kazh, Graumann, Whiite, Andersen and Lauth, Kron By KronKron, WIG51 bags, Zinga, Barong Barong, Cinquantacento, The Swedish Model, POP CPH, Mabrun, Valerie, Philomijn, Wonhundred, Furansu, Lacoste, Kuro, Sheguang Hú, BeChristensen, Ioanna Kourbela, Butterfly Costumes, Moma, The Baand, Bruuns Bazaar Refined Isabel de Pedro, Ischiko, Queens, Twin-Set, LINDEBOOM, miss moneymoney, Nadiamari, Anneclaire, Base Milano, Karen by Simonsen, True New York, Aaiko, Sand Women, Stills, Hannes Roether, Akhésa, Post & Co, Thin Ice, Garella, Rundholz - Black Label, Nicky Vankets, Laurèl, No Man's Land, Cassiopée, Hale Bob, Plomo o Plata, Ipa-Nima Department Gabba, Lagerfeld, Denim Demon, Barbour, Profuomo, British-indigo, Roy Robson, Matinique, Serge Blanco, Burlington, Circle of Gentlemen, Oscar of Sweden, Gimo's, Sebago, Ben Sherman, Atelier Noterman, Ma-Strum, New Balance, Lyle & Scott, Genti, Mario Fiorenzo, Van Gils, A Fish named Fred Industry Knowledge Cotton Apparel, TOMS, Circle of Trust, Deus, Elvine, Cowboys Bag, Kultivate, Japan Rags, Luke, JC Rags, Jumperfabriken, Geisha-Jeans, Moon Boot the Original, Jacky Luxury, One Green Elephant, Dstrezzed, Blue Concept , Petrol Industries, Gsus sindustries, Goliath, Maxime Cossoguy, Le Coq Sportif, Zumo, Eleven Paris, Reiko Jeans Appearance Mexicana, Odd Molly, Baum und Pferdgarten, S'nob , Tony Cohen, Juffrouw Jansen Amsterdam, Alan Red, Goosecraft, Samsøe & Samsøe, Met Jeans, Dictionary, Sarah Lawrence, Sarah Pacini, Yumi, Buddha to Buddha, Braez, Ana Alcazar, by Ti-Mo, Dept, Strenesse Blu, Hunkydory, Day Birger et Mikkelsen, Hoss Intropia, 10 Feet, Current Elliott, Modström, Selected Femme, L'ecole National, Nougat, Mason's, Scapa Sports Authentic Inti Knitwear, Ya Ya, Ncompany, Marc Aurel, Anotherwoman, Eve in Paradise, Loungelife, Transmission, World of Bessy, Bandolera, Anna Scott, Bianca, Stroke 'by Berry Tielens', Tramontana, Nü by Staff, b.young, Kön & Mön.

PROGRAMMA HIGHLIGHTS MODEFABRIEK 32

YOUNG TALENT

Traditiegetrouw geeft Modefabriek volop de ruimte aan jong talen en avant-garde labels uit binnen- en buitenland. In de mode-industrie is het immers altijd lente en houdt de permanente aanwas van ontluikend en aanstormend talent ons alert en geïnspireerd terwijl zij volop kennis en connecties opdoen. Highlights op het programma zijn:
#Modefabriek presents Next & Cutting Edge
Modefabriek selecteerde veertien up & coming en avant-garde ontwerpers uit onder meer de Spanje, Duitsland, Engeland, Zwitserland en Nederland. De bij journalisten, bloggers en stylisten populaire bijbehorende catwalk show is dit jaar voor het eerst geschaald naar de intiemere salon setting van het Catwalk Theater. Showtime is maandag 23 januari om 11:30 uur.
#3rd Bachelor
Talent scout Carlo Wijnands maakt voor de vierde keer een selectie uit het werk van studenten aan een van de Nederlandse modeopleidingen. Voor deze editie stelde hij een sprankelende expositie samen met het beste werk van tweede- en derdejaars talenten van de Rotterdamse Willem de Kooning academie.
#MAFB
Een primeur is de samenwerking met MAFB [Music en Fashion Battle], organisator van modeontwerpwedstrijden voor ROC-leerlingen en autodidacte jongeren uit verschillende Amsterdamse stadsdelen. De ‘eind battle’ vindt zondag 22 januari om 16:00 uur plaats in het Catwalk Theater, waarop alle finalisten zich maandag 23 januari presenteren in de MAFB stand.

CATWALK THEATER
Modefabriek verkiest deze editie een nadrukkelijk intiemere setting in ruil voor de traditionele catwalk shows. Catwalk Theater is een ‘crispy white’ salon waarin het publiek ‘center stage’ plaatsneemt en omcirkeld wordt door modellen die de collecties als het ware binnen handbereik presenteren. Op het programma staan: zondag om 11:30 en 13:00 uur de 10 Feet show, en om 16:00 uur de ‘eind battle/ van MAFB. De Next & Cutting Edge show is maandag om 11:30 uur.

SUBLIME
Met de pilot editie van Sublime pioniert Modefabriek op het vlak van cross marketing merkbeleving in een unieke collaboratie met een aantal topmerken uit verschillende branches. In een aaneenschakeling van autonoom door Modefabriek vormgegeven, multidisciplinaire ‘3D advertenties’ ondergaan bezoekers de ambitie van deze merken, ver voorbij het gebruikelijke B-to-C of B-to-B niveau van productpresentatie. Na afloop ontmoet iedereen elkaar in een finale setting om opgedane inspiratie onderling te delen en hopelijk tot avontuurlijke samenwerkingen over te gaan. Zondagmiddag om 15:00 uur zal trendwatcher en uitgever/eigenaar van View-Publications David Shah een lezing geven voor pers en genodigden.

BLUEPRINT
BLUEPRINT is een weerspiegeling van de nieuwe denimwinkel. Het platform zal bestaan uit een interessante mix van denim, contemporary street, jeans gerelateerde en authentieke labels. In een speciaal voor deze innovatieve sector ontworpen omgeving, ruw en rudimentair in materiaalgebruik, maar open en eigentijds van architectuur, biedt BLUEPRINT niet alleen standruimte maar ook een atelier, shop, bar, muziek, een filmhuis en ruimte voor het delen van kennis en ideeën. Tevens biedt BLUEPRINT onderdak aan:
# HTNK Onedayshop ‘Edition Indigo’
De roemruchte pop-up ‘onedayshop’ van het Amsterdamse fashion recruitement & consultancy bureau HTNK debuteert op Modefabriek met een speciale blauwe variant. Onedayshop selecteert de beste independent retailers en labels voor een ongeëvenaarde snoepwinkel met onder meer Tenue de Nîmes, Patta, Filling Pieces, Simon&Me, And Beyond, Moos, The Last Bag, R.I.M.A. en Gluejeans, diverse kunst en natuurlijk live DJ’s.
# Blue Cinema
Modefabriek vroeg talent scout en consultant Carlo Wijnands een film te maken over de blauwe kant van YouTube. Het resultaat, een 30 minuten durende bizarre cocktail van oud en nieuw denim-gerelateerd filmmateriaal zet al je zintuigen op blauw.
#Mendo Bookstore
Voor wie ook een fijne dosis inspiratie mee naar huis wil nemen maakte Mendo Bookstore een uitgebreide selectie uit de beste boeken over mode, fotografie, interieur, architectuur en grafisch design, waaronder een aantal felbegeerde XL salontafel gevaartes.

MINT
Tijdens Modefabriek 31 werd MINT reeds in het klein geïntroduceerd, en het is tekenend voor de vaart van de ontwikkelingen op het gebied van duurzame mode dat MINT nu een eigen platform heeft gekregen. MINT’s positieve en innovatieve kijk op de toekomst van de mode-industrie: onvermijdelijk stijlvol, maar dan met respect voor mens en milieu, geniet een snelgroeiende populariteit onder alle generaties. MINT presenteert een twintigtal labels en nog eens vijf lifestyle merken en daaromheen een coole on-trend concept store in samenwerking met Sonia Batovrina, een eetcafé, expositie, live optredens en DJ’s. Maandagmorgen 23 januari wordt het MINT platform officieel geopend door actrice Halina Reijn, de ambassadrice van dit ‘forward fashion’ initiatief. Tegelijkertijd is er een MINT pop up store in down town Amsterdam. MINT is een initiatief van Marieke Eyskoot, eigenaar van ethical fashion expertise bureau Talking Dress, en Willa Stoutenbeek a.k.a. ‘W.Green’, groene mode expert van het Amsterdamse Spice PR, in nauwe samenwerking met Modefabriek.

MANNENMODE & DECO
Mannenmode blijft een sterk groeiend segment op Modefabriek. Een aanzienlijk deel van de beursvloer in Department is wederom ingeruimd voor de samenwerking met retailorganisatie Deco. Naar goed gebruik vindt deze plaats in de vorm van ‘MF en DECO present’ en de Deco lounge is er ook deze editie niet alleen voor leden maar wil het een platform zijn voor álle ondernemers en inkopers.

TRASH & TREASURE
S
Ook terug wegens groot succes is Trash & Treasures, een op garage sales geïnspireerd shoppingconcept waar bezoekers naar harte lust kunnen schatgraven naar vintage én nieuwe designer fashion, accessoires, schoenen en meer. Deze derde editie van Trash & Treasures kreeg een spannende make over en vindt plaats in de verbindingshal. Bovendien is T&T een geweldige hang out met muziek!

EN ER IS MEER
# ABN-AMRO is als officiële partner van Modefabriek weer vertegenwoordigd met een Fashion Desk.
# Mercedes-Benz verzorgt dit seizoen de shuttle service.
# Wegens succes verlengd: Salon Heleen Hülsmann, een top-end pop up sale midden op de Refined+ vloer.
# FashionUnited stelt gratis wifi ter beschikking.
# en BLUEPRINT heeft zijn eigen ingang bij hal 7. Vervoer wordt uiteraard verzorgd door Modefabriek.

Last minute updates en nog meer weten? Volg de Modefabriek-blog op modefabriek.nl/blog

THE BORREL
Last but not least, ook deze keer hoopt Modefabriek de eerste beursdag traditiegetrouw af te sluiten met een ouderwets gezellige The Borrel. Na een dag vol nieuwe fashion input ontmoeten aanbieders, detaillisten, stylisten, journalisten en andere modepro’s elkaar op de nieuwe locatie: de Onyx & Auditorium Lounge.
Modefabriek