• Home
  • V1
  • Columns
  • Modebranche niet pessimistisch

Modebranche niet pessimistisch

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Krimpende budgetten, agressieve heronderhandelingen met leveranciers en verhuurders en

verscherpt toezicht op voorraden. Maar retailers en modemerken zijn niet pessimistisch over volgend jaar, concludeert WWD.

Burberry bijvoorbeeld, laat aan WWD weten er momenteel veel beter voor te staan dan drie jaar geleden. "We zijn nu in staat de voorraad veel beter te beheren, op een transparante wijze," zegt Stacey Cartwright, chief financial officer van Burberry.

De Milanese online retailer Yoox zag een stijging van 19 procent in de eerste negen maanden van het lopende jaar - iets dat oprichter en CEO Federico Marchetti deels toeschrijft aan voortdurende investeringen in gespecialiseerde computersystemen. Ook warenhuis La Rinascente is positief. Volgens algemeen directeur Alberto Baldan loopt alles op rolletjes, precies zoals voorspeld.

Minder positief is Marks & Spencer. Het Britse modebedrijf vroeg in september aan een aantal leveranciers om een eenmalige bijdrage van 1,25 procent van hun jaarlijkse omzet, om in de toekomst winkelverbouwingen mogelijk te maken. Een van de leveranciers liet aan WWD weten: "Ik was geschokt. Uiteraard, was iedereen geschokt."

Voor modemerken, en luxemerken in het bijzonder, zal het de komende tijd draaien om merkpositionering. Grote ketens moeten zich weten te onderscheiden, schrijft WWD. Voor zelfstandige ondernemers gaat het volgend jaar nog vooral over multichanneling, dat schrijft Marketingfacts. Het gebruik van mobiele apparaten zal nog verder toenemen. Mensen die internetten, zullen dat steeds vaker mobiel doen.

Burberry
Marks & Spencer
Multichannel
multichanneling
Yoox