• Home
  • V1
  • Columns
  • ‘Mobile is the magic money making machine’

‘Mobile is the magic money making machine’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Hoewel Google denkt dat het medium mobiel de toekomst is van

internet, ziet de Finse strateeg Tomi T Ahonen een multimediale toekomst. Wel roept de spreker van de tweede editie van Mobile Advertising Nederland (MAN) bedrijven op te investeren in het mobiele medium en mobile marketing, want volgens hem is ‘mobile is the magic money making machine’.

Mobiel het meest gebruikte medium ter wereld: 2,5 miljard mensen gebruiken internet, 5,8 miljard mensen hebben een mobiele telefoon en maar 4,2 miljard mensen bezitten een tandenborstel. Mobiel is ook het snelste medium: men kijkt gemiddeld 150 keer per dag op zijn mobiele telefoon, en het apparaat gaat overal mee naar toe, zelfs mee naar bed. Ter vergelijking: een sms wordt binnen 4 minuten gelezen, een e-mail binnen 48 uur.

Uit Ahonen’s presentatie blijkt dat shoppen via een mobiele telefoon steeds populairder wordt: in de UK bijvoorbeeld doet de helft van de bevolking aankopen via zijn mobiele telefoon. En, men neemt sneller aankoopbeslissingen via het medium; op een smartphone heeft men gemiddeld binnen een uur iets aangeschaft terwijl dat op het internet een maand duurt.

Tiffany’s en North Face zijn twee modebedrijven die hebben bewezen dat met m-commerce geld te verdienen valt. Nadat Tiffany’s een webshop voor de mobiele telefoon lanceerde, steeg de omzet in sieraden met 125 procent, dat is meer dan het dubbele. North Face zette een mobiele campagne in China op. Wie als eerst een virtuele vlag plantte in een stad of dorp, ontving North Face kortingsbonnen en speciale aanbiedingen van het merk. Door de actie nam de omzet van het outdoormerk met 106 procent toe en er werd meer dan 15 miljoen RMB verdiend, circa 2 miljoen USD.

medium
Mobiel
Mobile Advertising Nederland
Tomi Ahonen