• Home
  • V1
  • Columns
  • Minder omzet voor Kering in Q1

Minder omzet voor Kering in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het Franse luxeconcern Kering, voorheen bekend als PPR, voelt de druk van

de economische malaise in Europa en verminderde vraag in de regio rondom China. In het eerste kwartaal van 2013 boekte de luxedivisie van het bedrijf een bescheiden winststijging van 4,5 procent naar 1,52 miljard euro, vergeleken met een stijging van 21,2 procent naar 1,46 miljard euro gedurende hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De groep - moederbedrijf van merken als Gucci, Saint Laurent en Puma - boekte een totaalomzet van 2,37 miljard euro, een stijging van 1 procent. Tijdens dezelfde periode vorig jaar nam de omzet nog met 18 procent toe. Volgens topman Francois-Henri Pinault werd dit vooral veroorzaakt door 'een onzekere omgeving, met name in Europa' en de omzetdaling van de Sports & Lifestyle divisie.

Pinault liet in een verklaring weten dat de groei vooral te danken was aan de luxedivisie. De merken die hieronder vallen bleven gestaag groeien. De enige uitschieter was Saint Laurent, die een omzetstijging van 16,9 procent realiseerde.

In een conference call verklaarde financiële topman Jean-Marc Duplaix dat Taiwan en Korea verantwoordelijk waren voor een verminderde omzet in het gebied, terwijl de luxeomzet in China zelf met 10 procent was gestegen. In Europa waren de marktomstandigheden in de tweede helft van het kwartaal ongunstig, met als gevolg dat er minder werd uitgegeven aan mode en accessoires. In Amerika bleef de situatie onveranderd en was er genoeg animo, aldus Duplaix.
Kering
PPR