• Home
  • V1
  • Columns
  • Minder omzet in koopjesperiode

Minder omzet in koopjesperiode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De omzet van de koopjesperiode in België ligt 1,5 procent lager dan vorig jaar. Dat meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), op

basis van een enquête. Het NSZ vindt dit resultaat niet verrassend, omdat de koopjesperiode in 2006 en 2007 letterlijk recordomzetten opleverde.

Dat die records dit jaar niet werden geëvenaard, is volgens het NSZ een gevolg van een dalende koopkracht en een wijziging in het bestedingspatroon van consumenten. Mensen geven tegenwoordig liever geld uit aan persoonlijk welzijn (zoals vakantie), dan aan consumptiegoederen, zo stelt het NSZ in een persbericht. Ook het weer deed een duit in het zakje. Het slechte weer in de eerste weken van juli drukte de verkopen, waarvan een gedeelte werd goed gemaakt door het zonnige weer aan het eind van de maand.

Kleinhandelaars deden het slechter dan de groothandels omdat zij zich richten op een koopkrachtiger publiek, dat dit jaar omwille van de dalende koopkracht prijsbewuster is gaan winkelen. Eind juni hadden de winkels nog tot 20 procent kleding in de rekken hangen. De koopjesperiode heeft het seizoen dan ook niet meer goed kunnen maken. De kledij die niet verkocht geraakt, zal je in augustus nog her en der vinden in de rekken met ronde prijzen. Een deel verdwijnt in een doos voor volgend jaar en een deel wordt per kilo verkocht aan een opkoper.


koopjes
NSZ
Solden