• Home
  • V1
  • Columns
  • Meer dan alleen betaalbaar

Meer dan alleen betaalbaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Zweedse modeketen H&M heeft een 87-pagina's tellend rapport gepubliceerd over duurzaamheid

binnen het bedrijf. Van het gebruik van biologisch katoen tot de arbeidsomstandigheden bij haar leveranciers en productielocaties in het buitenland, alles wordt erin behandeld. "Wij zijn verantwoordelijk voor eenieder die bijdraagt aan ons succes," zegt CEO Karl-Johan Persson, "daarnaast is het onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met onze planeet. Maar verantwoordelijkheid nemen is niet alleen zinvol, het is ook volkomen logisch vanuit zakelijk perspectief." Volgens Persson verwachten consumenten van bedrijven dat zij duurzaam opereren. "Men verwacht meer van ons dan alleen betaalbare mode." Doel van het bedrijf is om de gehele verticale organisatie te stroomlijnen, slimmer in te richten en duurzamer te opereren dan de concurrentie.

Het is voor het eerst dat H&M zo'n omvangrijk duurzaamheidsrapport publiceert. Er waren wel interne gedragscodes -daterend uit 1997- met betrekking tot arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en milieubeleid. Het bedrijf (dat zelf geen fabrieken heeft) ontwikkelde de nieuwe strategie twee jaar geleden en is begin 2009 met de implementatie begonnen. Ook de gedragscodes zijn aangescherpt en er is een nieuw controlesysteem in het leven geroepen. 'Van oudsher was ons duurzaamheidsbeleid gericht op de manier waarop de producten werden geproduceerd en -tot op zekere hoogte- op het transport en de verkoop' staat in het rapport. Nu wil H&M de blik verbreden en het hele proces verduurzamen: van de katoenzaadje tot het eindproduct en de afvalverwerking of reclycling daarna. Tegelijkertijd wil het bedrijf ook nog zo'n 10 à 15 procent groeien per jaar.

Klik hier voor het complete rapport.
H&M