• Home
  • V1
  • Columns
  • Meer dan 600 modelabels tijdens Modefabriek

Meer dan 600 modelabels tijdens Modefabriek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Meer dan 600 modelabels presenteren tijdens Modefabriek,

17 en 18 juli in de Amsterdamse RAI, de nieuwe collecties voorjaar/zomer 2012. Dat maakt Modefabriek tot Nederlands grootste modevakbeurs en het referentiepunt voor elke modeprofessional. Opvallend is het grote aantal nieuwe deelnemers aan deze 31e editie. In alle segmenten zijn nieuwe namen te verwelkomen: van het in januari geïntroduceerde onderdeel Refined+ tot Department en Industry. De spotlight wordt in deze zomereditie gericht op aanstormend talent, zowel van eigen bodem als internationaal. Naast een uitgebreid en gevarieerd modeaanbod op niveau biedt Modefabriek zoals gebruikelijk een inspirerend randprogramma.


Modefabriek labels

De deelnemerslijst van deze zomereditie wordt gekenmerkt door een groot aantal nieuwe namen. Opmerkelijk is ook het aanzienlijke aantal labels die na een of meer seizoenen afwezigheid, terugkeren op de beursvloer. Zoals gebruikelijk is die ingedeeld in een aantal duidelijk afgebakende segmenten. Geprolongeerd is Refined+, het onderdeel dat gereserveerd is voor toonaangevende labels met creatieve designmode (M/V). De complete lijst van deelnemers zijn terug te vinden op de website van Modefabriek www.modefabriek.nl


Modefabriek programma

De organisatie heeft deze zomereditie aangegrepen om nieuw talent extra in de spotlight te zetten. Het gaat hierbij om zowel om designers van eigen bodem als om internationaal jong talent. Tot de highlights behoren:

# Modefabriek Presents Next & Cutting Edge.
Zestien zorgvuldig geselecteerde upcoming en avant-garde ontwerpers uit onder meer de Verenigde Staten, Engeland en Denemarken presenteren hun actuele collectie in het designerplatform. Maar ook middels de befaamde catwalkshow die een fashion forward publiek trekt van stylisten, modejournalisten en andere liefhebbers van pure mode en design. De show staat gepland op maandag 18 juli om 12.30 uur. Overigens is er ook Nederlandse inbreng.

# Talent 2011
Dit is het onderdeel waarin een selectie recent afgestudeerde ontwerpers van Nederlandse modeacademies de kans krijgen hun eindexamencollecties aan een groot modepubliek te tonen. De ontwerpers zijn bij elkaar gebracht door Carlo Wijnands en gerekruteerd uit de afgestudeerden van de modeafdelingen van alle Academies: van Arnhem tot Maastricht.

# Dutch Touch Coming Home.
Onder deze noemer werkt Modefabriek samen met de Dutch Fashion Foundation (DFF). Deze organisatie maakt zich, onder de naam Dutch Touch, al seizoenenlang in de grote internationale modesteden sterk voor jong Nederlands modetalent. Op Modefabriek stelt DFF zich tot doel de Nederlandse detaillist in de top en de subtop van de retailmarkt bekend te maken met het werk van de uitzonderlijk talentvolle designers met als doel hun afzetmogelijkheden te vergroten. Met die reden verzorgt DFF ook een catwalkshow.

Catwalk
Voor een uitstekend overzicht van de belangrijkste modetrends voor v/z 2012 zorgt het dagelijkse catwalkprogramma. Daarin participeren onder meer gerenommeerde labels als Samsoe & Samsoe, Hale Bob en 10 FEET. Dit laatstgenoemde merk toont zowel de vrouwen- als de mannenlijn. Ook Elsien gringhuis, de 16 ontwerpers van Next & Cutting Edge, een presentatie van DFF met Rianne de Witte, Quoc Thang en Sophie#1234567 en de mannen-multilabel show van Deco Brand & Retailmanagement.

Mannenmode & Deco
Sterk groeiend is het segment mannenmode. Een aanzienlijk deel van de beursvloer in Department is ingeruimd voor de samenwerking met retailorganisatie Deco. Naar goed gebruik vindt deze plaats in de vorm van ‘MF en DECO present’. Voor het eerst organiseert Deco een mannenmodeshow, waaraan maar liefst 24 labels deelnemen. De show staat geprogrammeerd op maandag 18 juli om 15.00 uur. De Deco lounge heeft een spectaculaire ‘groene’ makeover gekregen. Overigens laat Deco weten dat de lounge ‘niet voorbehouden is aan leden maar wil het een platform zijn voor álle ondernemers en inkopers.’

Trash & Treasures
Wegens succes verlengd is het event Trash & Treasures. Dit is een garagesale-event van 200 m² waarin jonge labels, vintage stukken en luxe streetwear evenals boeken en muziek meteen kunnen worden gekocht en meegenomen. Het begeleidende horecagedeelte is uitgebreid met een terras - geheel in T&T-stijl uiteraard. Locatie: Industry

Denim
In de verbindingshal, de ruimte die naar Limited Industry voert, strijkt een heuse denimkermis neer. Tot de attracties behoren onder meer een schiettent waarin je een jeans een bulletwash kunt geven, grijpmachines met daarin denim gerelateerde prijzen en zelfs een Kop van Jut. DJ Bomb Diggy zorgt voor passende tunes, maar je ook verrast worden door een bucketdrummer. Kortom: een fun onderbreking van een serieus beursbezoek. O ja, suikerspinnen zijn er ook.

Duurzame mode
MINT presenteert Forward Fashion; de toekomst van mode. Forward Fashion biedt kleding die gemaakt is met respect voor mens, dier en milieu maar zonder concessies in stijl. Nu nog beperkt MINT zich tot een kleine selectie merken waaronder OAT Shoes, Studio JUX, Twin Couture en Elsien Gringhuis, het is de opmaat naar de 32e editie van Modefabriek waar groots wordt uitgepakt!

Meer
En er is meer, veel meer.
# Zo kunt u getuige zijn van een live modeshoot door Studio Noir;
# Heeft Mendo wederom een boekwinkel ingericht met een uitgelezen en op de mode- en stijlliefhebber toegesneden collectie;

# Stelt FashionUnited gratis wifi ter beschikking;
# Verzorgt Audi wederom een shuttle service.

Via www.modefabriek.nl en het onlangs gelanceerde Blog wordt u op de hoogte gehouden van last minute en achtergrond info over Modefabriek en de participerende labels.

The Borrel
Goede tradities dienen in ere te worden gehouden. En dus sluit ook de eerste beursdag van de 31e editie af met de zeer gewaardeerde The Borrel. De netwerkgelegenheid waar aanbieders, detaillisten, stylisten, journalisten en andere modeadepten elkaar op informele wijze kunnen ontmoeten. Locatie: Strand Zuid

VOOR MEER INFORMATIE: MODEFABRIEK | FLOORTJE MENNEN | +31 (0)20 442 19 60 | FLOORTJE@MODEFABRIEK.NL | WWW.MODEFABRIEK.NL

Modefabriek