• Home
  • V1
  • Columns
  • Maatregelen bij French Connection

Maatregelen bij French Connection

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een forse verliespost van 12,8 miljoen pond (circa 14,3 miljoen euro) en gedaalde

winstmarges dwingen French Connection tot ingrijpende maatregelen. Het Britse modemerk, dat onlangs een nieuwe winkel opende in Amsterdam, ziet zich genoodzaakt winkels in Denemarken en Zweden te sluiten en ongeveer vijftig medewerkers op het hoofdkantoor in Londen te ontslaan. In de eerste helft van het lopende boekjaar heeft French Connection een lichte omzetgroei geboekt van 4 procent naar 116,9 miljoen pond. Gekeken naar winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg de omzet met 2 procent. De bruto winstmarge daalde naar 50,8 procent tegen 51,8 procent over dezelfde periode vorig jaar.

Het zijn vooral de herenmodecollecties, de regio Noord-Amerika en de groothandel waar bij French Connection de klappen vallen. Topman Stephen Marks zei dat het bedrijf veel last heeft van de moeizame retailomstandigheden wereldwijd. Naar verhouding blijven de omzetresultaten in thuisland Groot Brittannië en Europa en in damesmode echter op peil. Om die reden concentreert het bedrijf zich nu op de (duurdere) damesmodecollecties en heeft daarvoor een nieuw boutique concept gelanceerd. Het concern laat weten waar mogelijk bestaande winkels om te gaan bouwen volgens het nieuwe concept. Het merk heeft gedurende de afgelopen drie jaar een ingrijpende verandering ondergaan en is hoger in de makrt gezet.

French Connection