• Home
  • V1
  • Columns
  • Internationale expansie voor warenhuisketen La Rinascente

Internationale expansie voor warenhuisketen La Rinascente

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Italiaanse warenhuisketen La Rinascente

heeft aangekondigd internationaal flink te gaan uitbreiden. “Ons doel is om warenhuizen in de centra van alle grote wereldsteden te openen, evenals in andere grote steden met internationale allure”, vertelde CEO Vittorio Radice onlangs in een interview met het Italiaanse economische tijdschrift ‘Il Mondo’.

In 2011 werd La Rinascente aangekocht door de Thaise investeringsmaatschappij Central Retail Corporation (CRC) van de familie Chiathivat. CRC is de grootste warenhuis- en retailketen in Zuid-Oost Azië. Bij de overname in 2011 werd al aangekondigd dat er grote plannen waren met La Rinascente.

Het plan van aanpak is om bestaande historische warenhuizen, die als het ware een iconisch symbool zijn in een binnenstad, aan te kopen en deze geheel in stijl te verbouwen. Als voorbeeld daarbij dient ‘La Rinascente Duomo’, het circa 150-jaar oude warenhuis van La Rinascente in Milaan. Die winkel trekt zo’n tien miljoen bezoekers per jaar en is goed voor bijna 60 procent van de totale omzet. La Rinascente heeft trouwens elf vestigingen in Italië. De omzet in 2012 bedroeg 465 miljoen euro, dat was 5,7 procent meer dan in 2011.

Het plan om mondiaal te gaan, ontstond door de aankoop van het Deense warenhuisconcern Illum, een historisch bedrijf dat in 1891 in Kopenhagen werd opgericht. Dit bedrijf werd afgelopen maart door La Rinascente overgenomen. Deze herfst zal de directie van Rinascente de investerings- en verbouwingsplannen aan de Deense autoriteiten voorleggen. Als alles goed gaat, kunnen de werkzaamheden volgens Radice begin 2014 van start gaan. “We investeren er de komende 5 jaar 10 miljoen euro per jaar in”, aldus de Italiaan. “Deze investering van in totaal vijftig miljoen euro moet ervoor zorgen dat de inkomsten van het Deense warenhuis over een paar jaar zijn verdubbeld: van honderd naar tweehonderd miljoen euro per jaar.”

Ook in Azië zijn er uitbreidingsplannen, onder andere in China, waar CRC al drie winkels heeft, en in Zuidoost Azië. Radice: “Op dit moment staat er een opening gepland in Jakarta, Indonesië, en zijn we in Vietnam aan het kijken welke stad onze voorkeur heeft, Hanoi of Ho Chi Minh City.” Ook in eigen land heeft het warenhuis uitbreidingsplannen. Zo wil het bedrijf de vestiging in Milaan uitbreiden met een aparte fashion- en lifestyleafdeling voor jongeren. Verder wordt in februari 2015 een mega flagship store geopend op de ‘Via del Tritone’ in Rome; waarmee een investering gemoeid is van een slordige tweehonderd miljoen euro. Tot slot hoopt La Rinascente zijn vestiging in Florence te vergroten en een nieuwe locatie in Venetië te openen. Daarvoor wacht het bedrijf nog op toestemming van de lokale autoriteiten.
La Rinascente