Zweeds modebedrijf Hennes & Mauritz is binnengekomen op nummer 22 van de jaarlijkse top honderd van beste wereldwijde merken van merkconsultant

Interbrand. Daarmee staat de nieuwkomer van alle kledingconcerns meteen op de hoogste plaats in de lijst. Op nummer 29 dit jaar staat Nike (van 29), gevolgd door Gucci op 45 (van 46) en Chanel op nummer 60 (van 58). Zara volgt als nummer 62 (van 64). Reden voor de plek van H&M was de uitbreiding van verkooppunten en de samenwerking met vershillende ontwerpers als Madonna en Roberto Cavalli.

Zara kwam ondanks de 62e plaats op de lijst toch als een van de grote winnaars van dit jaar uit de bus.Verschillende redenen werden hiervoor aangedragen, waaronder de uitbreiding van Zara in acht nieuwe markten in de laatste twee jaar en haar status als koning van het impuls shoppen. In het rapport stond tevens te lezen dat de wekelijkse toevoer van nieuwe producten zorgt voor een hogere bezoekersfrequentie dan andere winkels.

Financiële giganten als Merrill Lynch, Citi en Morgan Stanley behoorden tot de grote verliezers. Ook Gap zakte van nummer 61 naar 77. Coca-Cola werd voor het achtste opeenvolgende jaar uitgeroepen tot nummer 1.

Om in aanmerking te komen voor notering op de BusinessWeek/Interbrand Best Global Brands 2008 ranglijst moet een merk minimaal een derde van zijn omzet over de landsgrens maken, herkenbaar zijn buiten de eigen klantenkring en zijn marketing- en financiële gegevens publiekelijk beschikbaar stellen.

Brand consultancybureau Interbrand stelt in samenwerking met tijdschrift BusinessWeek jaarlijks de ranglijst van de 'Best Global Brands' samen. Interbrand levert consultancydiensten om cliënten te ondersteunen bij het creëren, verbeteren, onderhouden en evalueren van hun meest waardevolle bezit: hun merken. Het in 1974 opgerichte Interbrand heeft ruim dertig vestigingen in meer dan twintig landen, waaronder Nederland.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN