• Home
  • V1
  • Columns
  • H&M aangeklaagd door Aéropostale Inc

H&M aangeklaagd door Aéropostale Inc

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Aéropostale Inc. heeft H&M voor de rechter gesleept. De Amerikaanse retailer, die casual kleding

en accessoires verkoopt in shoppingmalls, heeft de Zweedse modegigant aangeklaagd voor het gebruik van zijn ‘Live Love Dream’, ‘Aero’ en ‘87’ handelsmerken. Dat meldt WWD.

“H&M maakt gebruik van identieke of bijna identieke merktekens op een aantal dezelfde goederen waarvoor Aéropostale zijn merktekens gebruikt, zoals kleding en tassen,” zo luidt de aanklacht van het kledingbedrijf tegen H&M.

Aéropostale ontdekte in maart dat H&M een T-shirt en linnen tas verkocht met de woorden ‘Live Love Dream’ en na nader onderzoek vond het bedrijf ook andere kledingstukken die inbreuk maken op zijn handelsmerken.

Het merk nam contact op met de Zweedse modeketen, maar H&M reageerde in een brief dat Aéropostale niet kan bewijzen dat het gebruik van ‘Live Love Dream’ op kleding “verwarring kan creëren” en vindt dat het toepassen van de woorden op producten valt onder fair use, een begrip uit de Amerikaanse auteursrechtenwetgeving die het toestaat om werken waarop een beperkt auteursrecht wordt geclaimd onder bepaalde voorwaarden toch mag worden gebruikt.

Aéropostale laat het er niet bij zitten en pleit voor een rechterlijk bevel dat H&M de producten uit de verkoop haalt en eist een schadevergoeding.

Het kledingbedrijf voert als argument aan dat het ‘Live Love Dream’ conceptstores in shoppingmalls in Minnesota, Texas, Ohio en West-Virginia en een ‘Live Love Dream’ lingerie- en nachtkledinglijn heeft, die in alle winkels worden verkocht. Dat is een lucratieve tak die Aéropostale weer uit de rode cijfers kan helpen. Het bedrijf rapporteerde een verlies van 141,8 miljoen dollar (102,5 miljoen euro) vorig jaar op de verkoop van 2,1 miljard dollar (1,5 miljard euro). Het is nog niet bekend wanneer de zitting plaatsvindt.

Aeropostale
H&M