In Frankrijk werd in 2009 voor 4 procent minder aan kleding verkocht. Dat blijkt uit cijfers van

het Institute Francais de la Mode (IFM). De totale kledingverkoop leverde 30 miljard euro op; daarmee is de Franse kledingmarkt nog steeds een grote speler op de Europese markt. De verkoop van lingerie daalde het meest, met 4,5 procent tot 2,5 miljard euro. In 2009 kocht een Française voor gemiddeld 93 euro aan lingerie. Met name jonge Franse vrouwen besteedden minder dan in voorgaande jaren. Verder zijn de Fransen volgens het IFM prijsbewuster geworden. De Vanwege de economische crisis speelt voor steeds meer Franse consumenten de prijs een rol in de aankoopbeslissing.

Er was ook goed nieuws: De online kledingverkopen namen toe. Alleen al gedurende de eerste zes maanden van 2009 steeg de omzet met 21 procent. Over het hele jaar werd in totaal voor circa 1,2 miljard euro aan kleding via internet-verhandeld. Ook gaven de Fransen fors meer uit aan maatschappelijk verantwoorde kleding: In 2009 bestond 1,5 procent van de kledingaankopen in Frankrijk uit biologische of duurzaam geproduceerde kleding; een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De verwachting is dat het marktaandeel van maatschappelijk verantwoorde kleding de komende twee jaar opnieuw zal verdubbelen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN