• Home
  • V1
  • Columns
  • Fast Retailing ziet winst dalen met 28,7 procent

Fast Retailing ziet winst dalen met 28,7 procent

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De nettowinst van Fast Retailing daalde het afgelopen jaar met 28,7 procent, van 74,5 miljard yen (542 miljoen euro) in

vergelijking met 105 miljard yen (765 miljoen) vorig jaar, tegen de gemiddelde wisselkoersen. De omzet van het moederbedrijf van Uniqlo steeg met 21 procent van 1380 miljard yen ten opzichte van 1140 miljard yen in het jaar daarvoor. De omzet in het buitenland steeg het afgelopen jaar met 65 procent, dankzij de omzetgroei in Groot-China, Zuid-Korea en Europa.

Volgens CFO Takeshi Okazaki is de nettowinstdaling te wijten aan het verlies van J. Brand, zei hij op een persconferentie. De voorzitter en president herhaalde zijn plannen voor internationale groei en uitbreiding. Hij streeft ernaar om in 2020 een omzet van 5000 miljard yen te bereiken, en toonaangevend te zijn in de wereld.

De resultaten wezen op een dubbele uitdaging voor de Japanse retailer, schrijft the Wall Street Journal. Zo zal Uniqlo de groei in thuisland Japan moeten zien vast te houden ondanks de toenemende belastingen voor de Japanse consument, tevens zal het bedrijf winst moeten gaan draaien uit de snel groeiende activiteiten in het buitenland.

Tadashi Yanai, topman van moederbedrijf Fast Retailing overweegt om een Uniqlo winkel in Nederland te openen, zei hij tegen het FD. “Nederland is het middelpunt van de Europese handel. Ik wil er zeker snel onze eerste winkel beginnen.”

Uniqlo wordt gezien als de ‘Zara’ van Japan, die zich richt op basics in plaats van trendy mode. Het merk bouwde vanuit West-Japan een keten van meer dan 800 winkels op, met als focus het Japanse platteland. In het buitenland expansieert Uniqlo juist door kledingwinkels te openen in populaire en dure winkelstraten, waaronder op Regent Street en Oxford Street in Londen en Tauentzienstraße in Berlijn.

Fast Retailing
Uniqlo