In de grootse economie van Europa, thuisland van

internetgiganten als Zalando en Spreadshirt, geven consumenten nog steeds de voorkeur aan kopen bij winkels in plaats van online. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en ECE onder meer dan 40.000 Duitse consumenten.

Uit 'Wat consumenten echt willen' komt naar voren dat hoewel 7 procent van alle retailtransacties in Duitsland online plaatsvindt, deze aankopen 16 procent van de totale retailomzet vertegenwoordigen. Dat betekent dat 84 procent van de retailomzet nog steeds in fysieke winkels wordt gerealiseerd. Ruim 64 procent van de Duitse bevolking koopt - zo blijkt - vooral offline.

Hoofdredenen om in winkels te blijven kopen: de mogelijkheid om het gekochten direct mee te nemen; minder groot risico dat het verkeerde wordt gekocht; advies van verkooppersoneel en het verlangen om producten aan te raken alvorens tot aankoop over te gaan. De prijs wordt bijvoorbeeld veel minder belangrijk gevonden. Het fenomeen showrooming vormt volgens onderzoekers geen bedreiging voor Duitse winkeliers: "Er wordt tien keer meer omzet offline geboekt waarbij vooraf online informatie is vergaard dan andersom".


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN