De luxe brilllenfabrikant Safilo Group SpA heeft in het tweede kwartaal van het lopende

boekjaar de winst en omzet zien dalen. De dalingen waren het gevolg van de effecten van de beëindiging van de licentie met Armani en van een sterkere euro.

De nettowinst daalde met 30,1 procent naar 6,7 miljoen euro, terwijl de omzet 301,4 miljoen euro bedroeg, een daling van 7,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Zonder het potentiële gemis van de Armani omzet meegerekend, realiseerde het Italiaanse bedrijf een organische omzetstijging van 6 procent. Zonder het effect van diverse eenmalige factoren - waaronder herstructureringskosten in de Europese markt - in acht te nemen steeg de winst met 27,3 procent naar 12,2 miljoen euro.

Safilo's vertrekkende topman Roberto Vedovotto was 'erg trots op de prestaties van Safilo tijdens een van de moeilijkste periodes in de geschiedenis van het bedrijf gezien het effect van de beëindiging van de Armani licenties'. De merken onder licentie, met name Dior, Boss, Céline en Marc by Marc Jacobs, en de huismerken, waaronder Safilo, Polaroid en Carrera, realiseerden een gezonde groei, aldus Vedovotto.

Safilo realiseerde de grootste groei in Europa, met name in Frankrijk en Duitsland, maar ook Groot-Brittannië en Rusland deden het bijzonder goed. Volgens het bedrijf tonen Spanje en Portugal ook tekenen van herstel, maar daalde de verkoop van onafhankelijke opticiens in thuisland Italië.
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN