• Home
  • V1
  • Columns
  • ‘Consument vaak misleid tijdens uitverkoop’

‘Consument vaak misleid tijdens uitverkoop’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Europa treft te weinig concrete maatregelen om

ervoor te zorgen dat de consument niet misleid mag worden tijdens de uitverkoop. Dat stelt ondernemersorganisatie Unizo woensdag in een reactie op het onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, waaruit blijkt dat consumenten vaak misleid worden bij de toekenning van kortingen. Dat meldt de Standaard.

Test-Aankoop is nagegaan of de uitverkoop daadwerkelijk korting betekent op de oorspronkelijke prijzen. In totaal heeft de consumentenorganisatie 176 kleding-, schoenen- en lederwarenwinkels in Antwerpen, Brussel en Bergen tijdens de uitverkoop afgelopen zomer onderzocht. Ook heeft Test-Aankoop in mei, juni en juli 2011 de prijzen van 245 producten uit de electronica- en meubelsector verzameld. Uit het onderzoek bleek dat de referentieprijs tijdens de uitverkoop geregeld wordt opgedreven, zodat de korting in praktijk veel kleiner is of zelfs niet bestaat. Vooral bij elektronica- en meubelzaken kwam dit voor, terwijl bij kleding-, schoenen- en lederwaren de wet volgens Test-Aankoop in 90 procent van de gevallen wel wordt nagestreefd.

Unizo en Mode Unie, een belangenvereniging van modewinkeliers, hebben Test-Aankoop uitgenodigd om samen naar Europa te stappen om te pleiten voor een beleid dat precies aangeeft wat wel en niet kan op het gebied van prijsvergelijkingen.

Uit het onderzoek bleek verder dat winkeliers allerlei alternatieven vinden om de sperperiode, waarin een tweejaarlijkse uitverkoopperiode wettelijk is vastgelegd, te ontwijken. Test-Aankoop noemt de sperperiode ook verouderd en nutteloos en is van mening dat ondernemers zelf moeten kunnen bepalen wanneer zij uitverkoop houden. Maar met die aanbeveling is Unizo het niet eens. De ondernemersorganisatie meent dat als er geen wettelijke sperperiode is, elke winkelier het hele jaar door kan bepalen wanneer hij kortingen organiseert. Daardoor wordt controleren vrijwel onmogelijk, aldus Unizo.

test-aankoop
UNIZO