• Home
  • V1
  • Columns
  • 'België weinig belangstelling m-commerce'

'België weinig belangstelling m-commerce'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Online shoppen via de computer (e-commerce) of de tablet

of smartphone (m-commerce) blijven in België minder populair dan in de andere Europese landen. Dat blijkt uit de publicatie van de vijftiende kerststudie van advieskantoor Deloitte, meldt RetailDetail.be.

Vooral met m-commerce is het in België droevig gesteld: amper 8 procent deed aan mobile shopping en 19 procent ziet er toekomst in. In de rest van Europa heeft gemiddeld 20 procent al eens mobiel gekocht en 41 procent verwacht dat in de toekomst te doen.

Belgen geven meer dan andere Europeanen de voorkeur aan ouderwets winkelen voor de aankoop van producten: 85 procent van de Belgen koopt het liefst in fysieke winkels, terwijl het Europese gemiddelde op 66 procent ligt.

M-commerce staat volgens Deloitte het verst in Finland: daar heeft ruim één op de vier (26 procent) al eens iets gekocht met zijn smartphone of tablet-pc. Ierland staat op de tweede plaats met 25 procent en Zwitserland, Duitsland en Oekraïne delen de derde plaats met 24 procent.

Het meeste toekomstpotentieel lijkt voor m-commerce weggelegd in het voormalige Oostblok: Rusland gaat hier aan kop met 63 procent, gevolgd door Oekraïne met 56 procent en Polen met 51 procent.

"Voor bijna een derde van de consumenten is veiligheid van betaling het belangrijkste obstakel voor aankopen via mobiele telefoons,” zegt Koen De Staercke, Partner van Deloitte België en verantwoordelijk voor de Retail & Consumer Goods Business. “Verrassend is dat jonge consumenten zich hierover meer zorgen maken dan oudere. Een betere internetverbinding wordt als tweede belangrijkste factor genoemd om m-commerce te stimuleren.”
M-Commerce
mobile shoppen