Zo’n driehonderd kledingfabrieken

in en rond de Bengalese hoofdstad Dhaka zijn dinsdag gesloten omdat onrust is uitgebroken onder het personeel. Kledingarbeiders blokkeerden onder meer een snelweg en richtten vernielingen aan bij een aantal fabrieken. Werkers eisen onder meer veiliger werkomstandigheden en meer loon.

Ondertussen is de zoektocht naar overlevenden en lijken in het puin van het ingestorte complex Rana Plaza in Bangladesh vandaag officieel gestaakt. Dat heeft het hoofd van de bergingsoperatie gisteren bekend gemaakt: “We denken niet dat er nog meer lichamen onder het puin liggen. We halen op dit moment alleen nog auto’s uit de kelder”, aldus brigadegeneraal Siddiqul Alam. Tot op heden zijn er 1.127 lichamen geborgen.

Het pand met daarin onder meer vijf kledingfabrieken stortte in op 24 april. Reddingswerkers haalden vrijdag, na zeventien dagen, nog een vrouw levend uit de puinhopen.

De ramp heeft de aandacht gevestigd op de arbeidsomstandigheden in de textielbranche in Bangladesh, waar zoals inmiddels bekend is veel westerse kledingketens goedkoop kleding laten produceren. De regering van Bangladesh staat onder druk om de situatie van de miljoenen arbeiders in de sector te verbeteren.

Zo onderzoekt een commissie of het minimumloon van 3000 take (bijna 30 euro) per maand omhoog kan. Ook moeten de arbeiders straks lid kunnen zijn van een vakbond, zonder dat daar toestemming van de werkgever voor nodig is.

Volgens sommige partijen is dat echter niet genoeg. Zo wil de organisatie Clean Clothes Campaign (CCC) dat kledingfabrikanten een overeenkomst tekenen die onder meer onafhankelijke inspecties van fabrieksgebouwen mogelijk maken. De overeenkomst werd gisteren ondertekend door H&M en inmiddels hebben ook C&A, Tesco, Primark en Inditex beloofd hun handtekening onder het akkoord te zetten.

Het ‘Bangladesh Fire and Building Safety Plan’ van het CCC voorziet onder meer in onafhankelijke veiligheidsinspecties waarvan de rapporten openbaar worden. En verplicht onderhoud en renovatie aan gebouwen waarvoor ook westerse kledingmerken de portemonnee moeten trekken. Bovendien moeten zij fabrieken die botweg weigeren de nodige reparaties uit te voeren voortaan links laten liggen.
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN