• Home
  • V1
  • Columns
  • American Apparel maakt het weer te bont

American Apparel maakt het weer te bont

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Volgens de Advertising Standards Authority (ASA) in Groot-Brittanië heeft het Amerikaanse kledingmerk American Apparel

het weer eens veel te bont gemaakt in één van zijn campagnes. De ASA heeft besloten de betreffende campagnefoto’s te verbieden.

Het gaat om de campagne ‘School Days’, waarbij onder andere een vrouwelijk model voorover staat, waardoor haar slip te zien is. Op een andere foto is het kruis van het model zichtbaar. Een aantal Britse consumenten vond de beelden aanstootgevend en seksistisch. Die mening werd door de ASA overgenomen. Volgens American Apparel zijn de foto’s helemaal niet aanstootgevend, maar laten ze juist ‘levensechte situaties’ zien.

Het is niet de eerste keer dat American Apparel in opspraak komt. In 2011 bestempelden Nederlandse actievoerders een poster als ‘pedofiel’ omdat het model er uitzag als een minderjarig meisje.

Saillant detail is dat de oprichter en directeur van het label, Dov Charney, nog niet zo lang geleden werd ontslagen wegens seksueel wangedrag. Het label, dat grote financiële problemen heeft, is sindsdien verwikkeld in een rechtszaak met Charney.
Advertising Standards Authority
American Apparel
Dov Charney