• Home
  • V1
  • Columns
  • 2012 recordjaar voor Intersport

2012 recordjaar voor Intersport

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Voetbal, fitness en running. Dit waren de segmenten waarin Intersport vorig jaar opvallend goed

scoorde. In totaal was de sportketen volgens vakblad sport-parnter.nl in 2012 goed voor een recordomzet van 10,2 miljard euro: een stijging van 9,9 procent. Daarmee blijft Intersport verreweg de grootste sportretailer van de wereld.

De omzetstijging is vooral te danken aan de voetbalverkopen rond het EK en daarnaast aan de stijgende verkopen in de categorieën running en fitness. Ook wintergerelateerde producten deden het extra goed door het aanhoudend koude weer in de maanden januari en februari. De verkopen in het outdoorsegment stegen niet noemenswaardig, maar handhaafden zich op het hoge niveau van de voorgaande jaren.

De grootste groei realiseerde Intersport in Duitsland, Finland, Frankrijk en de meeste Oost-Europese landen. Vorig jaar heeft Intersport de expansie naar nieuwe landen voortgezet. Libanon was het 42e land waar de sportformule zich vestigde. De ontwikkeling gaat in 2013 onverstoorbaar verder, gezien de opening van de eerste drie winkels in China en een eerste winkel in Marokko. In 2014 staat de opening van drie winkels in Wit-Rusland op het programma.

Dat de keten van sportwinkels sterk inzet op groei blijkt ook uit de overname van sportketen The Athlete’s Foot, eind 2012. Momenteel wordt voor de Amerikaanse franchisformule een nieuwe strategie ontwikkeld, die vanaf eind 2013 zal worden uitgerold.

Voor 2013 houdt Intersport rekening met een stabilisatie van de omzet. De reden is dat 2013 een jaar zonder grote internationale sportevenementen is. Daarbij komt dat de eerste vijf maanden van 2013 voor de aangesloten sportwinkels moeizaam waren. Niet alleen vanwege het economische klimaat, maar ook door de ‘anticyclische’ weersomstandigheden.

Intersport telde eind 2012 ruim 5.419 winkels in 42 landen.
Intersport