• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Zoveel verdient Adidas aan de verkoop van Yeezy's

Retail

Zoveel verdient Adidas aan de verkoop van Yeezy's

Door Marjolein Stormezand

24 jun. 2019

Adidas en Kanye West werken sinds 2015 samen aan Yeezy; een schoen-en kledingcollectie die zowel het sportmodebedrijf als de hiphopartiest/ entrepreneur/ ontwerper geen windeieren legt, zo blijkt. The New York Times schrijft dat de Yeezy-collectie Adidas aan het einde van het jaar 1,3 miljard Amerikaanse dollar (1,115 miljard euro) aan omzet oplevert.

Kanye West ontvangt volgens Textilwirtschaft een aandeel van 5 procent van de netto-omzet, wat neerkomt op een bedrag van 65 miljoen Amerikaanse dollar (57 miljoen euro).

In het begin van de samenwerking werden Yeezy’s twee- tot driemaal per jaar gelanceerd. Dit aantal werd in 2018 opgeschroefd, mede doordat Adidas de modellen in verschillende kleuren uitbrengt.

In het najaar van 2018 werd een Yeezy-model voor het eerst in grote hoeveelheden gelanceerd met een adviesprijs van 220 euro. Dit betekent niet dat de consument makkelijk aan een paar sneakers komt; de schoen is bij iedere lancering binnen korte tijd uitverkocht, wat slimme handelaren veel geld oplevert op de re-sellingmarkt. Om een voorbeeld te geven hoe lucratief deze handel is: een paar Yeezy’s van 220 euro, worden op StockX verkocht voor 880 euro. De Adidas x Yeezy Boost 350 in piraat zwart, een eerder gelanceerd model van Kanye West voor het sportmodebedrijf, wordt op Farfetch voor 2.338 euro aangeboden.

Beeld: Yeezy Boost 350 V2 Black via Adidas website