Zo ziet een duurzame online shop eruit volgens Belgische consumenten
bezig met laden...
Consumenten gaan steeds meer eisen van webshops als het aankomt op duurzaamheid. Uit de achtste editie van de Belgian Online Shopper Survey komt steeds duidelijker naar voren wat Belgische consumenten belangrijk vinden.
Uit het onderzoek blijkt dat en duurzame online shop focust op efficiënte verzending, een ophaalpunt aanbiedt als bezorgingsoptie, gebruikt maakt van duurzame en milieuvriendelijke verpakking, oude producten recyclet en uiteraard een duurzaam product- of dienstenaanbod heeft.
“Binnen de sector zien we een evolutie naar elektrische vervoersmiddelen, naar steeds meer fietsen die worden ingezet voor leveringen, naar recycleerbare en herbruikbare verpakkingen, naar investeringen in retourbeleid, … Deze inspanningen, aangevuld met het wetgevend kader* dat gecreëerd wordt, ligt volledig in lijn met de duurzame verwachtingen van de consument ” zegt Greet Dekocker, Managing Director Becom, in het persbericht.
Onder jonge consumenten (18 tot 34 jaar) is duurzaamheid nog een slag belangrijker. Zo wil 24 procent specifiek bij webshops met een duurzaamheidslabel kopen, kiest 22 procent voor webshops die meerdere verpakkingsopties aanbieden en een kleine 15 procent kiest voor een webshop met herbruikbare verpakkingen.
De ondervraagden leggen het duurzaamheidsvraagstuk niet in zijn geheel neer bij de webshops. Ook zij realiseren dat zij bij kunnen dragen aan de verduurzaming. Zo komen de antwoorden ‘het bundelen van aankopen’, ‘minder kopen’ en ‘kopen bij lokale online shops’ naar voren als opties om zelf te verduurzamen.
Toch sluiten de intenties niet altijd aan bij het getoonde gedrag. “Iedereen is er zich steeds bewuster van dat we met z’n allen duurzame inspanningen moeten leveren en toch klopt het totaalplaatje niet altijd en niet voor iedereen” gaat Greet Dekocker verder. “Het ‘milieubewustzijn’ komt vaak niet overeen met hoe bepaalde consumenten zich gedragen. Zo sturen jongeren meer dan dubbel zoveel producten terug dan de iets oudere consumenten (13 procent vs 6 procent (35-54) en 2 procent (55-65)). Dit botst met de duurzaamheidsinspanningen die ze willen leveren. Als je iets koopt, bestel dan geen verschillende kleuren en maten. Dan is iedereen écht duurzaam bezig.”