• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Yoox Net-a-Porter CEO: Ooit zal er een ‘Made by humans’- label zijn

Yoox Net-a-Porter CEO: Ooit zal er een ‘Made by humans’- label zijn

Door Huw Hughes

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

“Ik wil graag een voorspelling doen”, zei Yoox Net-a-Porter CEO Federico Marchetti dinsdag tijdens the World Retail Congress. “Vandaag de dag zijn er labels zoals ‘British made’ of ‘Swiss watches’. Ik denk we op een dag een ander label zullen zien, namelijk: “Made by humans”, in het Nederlands ‘gemaakt door mensen’. Volgens Marchetti zal ondanks de voortdurende vooruitgang van de technologie, de menselijke ‘touch’ belangrijk blijven voor klanten in de mode-industrie.

Marchetti voorspelt dat mensen in de toekomst waarschijnlijk meer willen betalen als zij weten dat het kledingstuk door mensen is gemaakt, vooral in de luxesegment. “Ik geloof dat het succes van luxe afhangt van het vinden van de juiste balans tussen mens en machine”, aldus Marchetti.

Marchetti is een van de pioniers in online luxe. Hij richtte Yoox 20 jaar geleden op - waarmee hij zichzelf op de kaart zette als disruptor (iemand die de industrie ingrijpend verandert), een naam die hij vandaag de dag nog hoog houdt. Afgelopen november lanceerde Yoox zijn eigen merk genaamd 8 by Yoox: 8 by Yoox, dat geheel ontwikkeld is op basis van data geanaliseerd Artificial Intelligence (AI). In december introduceerde het bedrijf een AI-powered virtuele kleedkamer waar klanten met behulp van een 3D avatar de Yoox aanbod kunnen verkennen.

En waar werkt het bedrijf nu aan? Marchetti maakte tijdens het congres bekend dat Yoox Net-a-porter nu bezig is om via Instagram, directe aankopen kunnen worden gedaan op de platforms. Tevens zal de toekomstige website volledig worden gepersonaliseerd. Elke klant, dit zijn er meer dan drie miljoen, zal in de toekomst een website zien waarop de informatie, events, weersvoorspellingen en kalenders volledig afgestemd zijn op hun behoeften.

‘Het koesteren van menselijk talent is een keuze’

Ondanks de voortdurende innovaties van het merk die mogelijk worden gemaakt met behulp van technologie, is de menselijke aandacht voor detail in de mode iets dat bewaard moet blijven, stelde Marchetti. “We moeten een keuze maken tussen de balans van mens en machine, en dit zal alleen maar moeilijker worden naarmate de technologie zich verder ontwikkeld.” Hij concludeerde: “Luxe kan niet uitsluitend worden gemaakt door AI of 3D-printen en alleen met een drone worden bezorgd. Het koesteren van menselijk talent is een keuze die we allemaal kunnen maken.”

World Retail Congress 2019 vindt plaats van 14 tot 16 mei in Amsterdam. Het event brengt ongeveer 1,400 mensen uit 55 verschillende landen bij elkaar. Houd de website van FashionUnited in de gaten voor nieuwe updates.

Dit artikel verscheen 14 mei op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking uit het Engels: Kenza Benjekra.

Foto: World Retail Congress 2019. credit: FashionUnited

Federico Marchetti
MADE-BY
Technologie
World Retail Congress
YNAP
Yoox
Yoox Net-a-Porter