• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Xandres en Helder over WVDBM: “Mensen shoppen minder en bewuster, dus gunnen ze het een lokale onderneming”

Xandres en Helder over WVDBM: “Mensen shoppen minder en bewuster, dus gunnen ze het een lokale onderneming”

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Op 12 oktober start de Week van de Belgische Mode, een initiatief dat klanten wil aanmoedigen om voor lokale mode te kiezen. FashionUnited peilde naar het belang van de campagne bij onafhankelijk label Helder en grotere speler Xandres.

Nog tot 18 oktober loopt de tweede editie Week van de Belgische mode. Zo’n duizend (mono- en multibrand-) verkooppunten en negentig Belgische modemerken nemen deel aan het initiatief van sectorfederaties Creamoda en Mode Unie. Ze trekken de aandacht via online communicatie, nieuwsbrieven, sociale media, influencers en verkooppunten. Op die manier willen ze Belgische merken en de winkels die ze verkopen bekend maken bij de consument, want die kennis is nog steeds zeer laag hoewel steeds meer klanten vandaag op zoek gaan naar lokale labels. Consumenten appreciëren bovendien ook de meer persoonlijke service bij de lokale handelaar.

Designer Ramona Stoica: “Dankzij de campagne krijgen we als merk meer aandacht en is de kans groter dat klanten ons ontdekken”

Designer Ramona Stoica van het onafhankelijke Antwerpse label Helder beaamt dat lokale merken vandaag meer aandacht krijgen: “We moeten die kans grijpen om consumenten bewust te maken van het feit dat er veel Belgische merken zijn, in alle categorieën en prijsklassen - ik schrik er zelf nog van hoeveel het er zijn. Zeker nu mensen minder gaan shoppen is het belangrijk om te beseffen dat als je iets koopt, het beter is om te investeren in lokale merken. Met de actie krijgen we als merk meer aandacht en is de kans groter dat klanten ons ontdekken”.

“Ook al produceer je lokaal, dan nog komen je stoffen waarschijnlijk uit het buitenland”

Designer Ramona Stoica van modemerk Helder

Het begrip ‘lokaal’ gaat voor Stoica heel breed: “Je kan hier een hoofdkantoor en personeel hebben, anderen zorgen dat alles ook in België gemaakt wordt. Maar 100 procent lokaal is heel moeilijk, alles rond de mode-industrie is heel internationaal geworden. Ook al produceer je alles hier, dan nog komen je stoffen waarschijnlijk uit het buitenland. Het is voor iedereen anders, ieder heeft z’n eigen prioriteiten. Voor mijn merk lukt het alvast niet om volledig lokaal te gaan”. Nochtans werkt Stoica duurzaam en kleinschalig: “Ik ben al ongeveer twee jaar afgestapt van het ingeburgerde systeem: collecties lang op voorhand tekenen, samples laten maken, de stukken gaan verkopen aan winkels en vooraf produceren - en dus investeren. Dat geijkte systeem word je zo aangeleerd maar werkt heel moeilijk voor Helder. Direct-to-consumer blijkt wel goed te gaan. Ik werk vaak met vintage stoffen en kan dus sowieso maar in heel gelimiteerde oplages werken, soms kan ik maar drie stuks maken met dezelfde stof. Ik werk daarom met kleine capsules, bepaalde stukken maak ik in een – beperkt - grotere oplage van een dertigtal stuks. Ik wil ook met preorder werken: van sommige stukken weet je niet of er vraag naar is en of je de productie wel moet opstarten. Die dingen produceren we dan wel lokaal in België, op bestelling”.

“Klanten kunnen op afspraak naar het atelier komen. Die persoonlijke aanpak werkt heel goed”

Designer Ramona Stoica van modemerk Helder

Ook zij ziet dat mensen een persoonlijke service meer weten te smaken: “Klanten die twijfelen en iets niet goed kunnen inschatten in de webshop, kunnen op afspraak naar het atelier komen. Die meer persoonlijke aanpak werkt heel goed. Door Corona was winkelen aan banden gelegd, mensen zijn er intussen aan gewend dat alles op afspraak gebeurt, het werd vanzelfsprekend. Mensen shoppen bovendien minder en bewuster. Als ze iets kopen, denken ze twee keer na en gunnen ze het graag aan een kleine, lokale onderneming. Het is fijn dat we dan, dankzij de Week van de Belgische Mode, in de kijker komen”, besluit ze.

Xandres: “Door lokaal te kopen, steunen mensen de lokale economie. Niet alleen Xandres maar ook andere lokale ondernemingen waarmee we samenwerken, hebben er baat bij”

Dat vindt ook Cheryl Krekels, Marketing Manager bij Xandres: “Tijdens deze week krijgen Belgische modemerken en lokale shops een plek in de spotlights. Xandres neemt als Belgisch modehuis graag deel aan dit initiatief, omdat we trots zijn op onze roots in de rand van Gent en op ons DNA. De kwaliteit en goede pasvorm die onze collecties kenmerken, hebben hun wortels in een duurzaam, lokaal, Belgisch verhaal. Door lokaal te kopen, steunen consumenten de lokale economie. En dit gaat verder dan enkel Xandres-winkels en onze webshop. Ook andere lokale ondernemingen, medewerkers, freelancers, agencies… waarmee we samenwerken, baten hierbij. Projecten zoals de Week van de Belgische mode of Winkelhier, zetten dit in de kijker”.

“We proberen de productie in Europa te houden om aan de hoge kwaliteitseisen te voldoen”

Cheryl Krekels, marketing manager bij Xandres

Wat betekent lokaal dan bij Xandres? Krekels: “Lokaal shoppen heeft voor ons te maken met de fierheid en heritage die er rond ons Belgisch merk hangt. Na meer dan vijftig jaar zit dat lokale verhaal geworteld in ons DNA. Het begint bij het hoofdkantoor in België, waar het hart van ons merk zit, en loopt door naar onze vijftien eigen verkooppunten en de 150 multimerkenwinkels over heel België (en Nederland). Dat verstaan wij onder lokaal. En uiteraard proberen wij zoveel mogelijk lokaal te produceren. Wij hebben nog steeds een eigen atelier bij ons hoofdkantoor. Daar maken wij onze prototypes en verzorgen we de retouches voor de winkels. Daarnaast proberen wij de productie in Europa te houden om aan de hoge kwaliteitseisen te voldoen”.

Over Helder

Helder werd in 2016 opgericht door de Roemeens-Belgische designer Ramona Stoica. Het onafhankelijke Antwerpse label kiest voor biologische of duurzame stoffen (tencel, biokatoen, viscose, ananasleer), beperkte collecties en Europese productie. Duurzaam dus, maar zonder aan design in te boeten: met eigen prints en snits voor verschillende types vrouwen.

Over Xandres

Xandres ontstond in 1968 en bood aanvankelijk perfect gesneden broeken aan maar groeide uit tot drie modelijnen: Xandres, Xandres Gold (plus-size) en het edgier Xandres Studio. Het merk heeft 130 werknemers en ligt in 160 multimerkenboetieks, heeft 14 eigen winkels in België, een in Nederland en een webshop. Het Oost-Vlaamse modebedrijf Xandres (met naast Xandres ook Hampton Bays) werd in de zomer van 2016 overgenomen door de Franse Damartex Group, de groep rond onder meer Damart. Patrick Desrumaux nam toen de CEO-fakkel over van Isabelle Santens. Hampton Bays werd afgestoten in 2019 en als onafhankelijk Belgisch label geherlanceerd door designer en nieuwe eigenaar Daisy Plas.

Beeld: FashionUnited

helder
Week van de Belgische mode
Xandres